Partijen in de afbouwsector geven de voorkeur aan het gebruik van een A-merk ten opzichte van een exclusief merk. Daarnaast worden A-merken regelmatig door opdrachtgevers voorgeschreven aan de verwerkers. Met name de montagebedrijven hebben vaak te maken met voorgeschreven A-merken.
Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder ruim 150 bedrijven uit de afbouwbouwsector.
Van de ondervraagde partijen in de afbouwsector (klusbedrijven, tegelzetters, montagebedrijven, stukadoors, aannemers en schilders) geeft gemiddeld 80 procent de voorkeur aan een vertrouwd A-merk ten opzichte van een exclusief merk. Hiernaast worden A-merken ook regelmatig voorgeschreven door de opdrachtgevers. Van de afbouwbedrijven geeft 36 procent aan dat het zeer vaak voorkomt dat een opdrachtgever een A-merk voorschrijft. Met name onder montagebedrijven is dit het geval; 56 procent.
Zzp’ers
Klusbedrijven en schilders bepalen vaker zelf het merk, respectievelijk 26 en 25 procent geeft aan dat een A-merk nooit wordt voorgeschreven door een opdrachtgever. Dit hoge percentage valt te verklaren door het hoge aandeel zpp’ers onder schilders en klusbedrijven. Zij werken veel in opdracht van particulieren en die schrijven minder vaak specifieke merken voor dan een professionele opdrachtgever die meer thuis is in de materie.
Fabrikanten
Partijen uit de afbouwsector is ook gevraagd of zij vinden dat de fabrikanten hen voldoende ondersteunen in hun werkzaamheden. Hieruit blijkt dat 79 procent vindt dat men voldoende wordt ondersteund door de fabrikanten van de producten die zij gebruiken. Toch vindt 16 procent van de bedrijven dat zij nog niet voldoende ondersteund worden. Dit duidt erop dat het voor bepaalde fabrikanten zeker nuttig zal zijn om de specifieke behoefte van hun klanten te onderzoeken. Wanneer men beter weet wat de afnemer verwacht en verlangt, kan men zijn klanten immers beter bedienen wat weer leidt tot een hogere loyaliteit binnen de huidige klantenkring.