Categories: ActueelMarktprijzen

Afzwakking Chinese vraag treft prijzen industriële metalen

Dat schrijft ABN Amro in haar Industriële Metalen Monitor deze week. Het goede nieuws is dat de Europese economie het prima doet vanwege de goedkope olie, de zwakke euro en de ECB-stimuleringsmaatregelen. Vanuit een historisch perspectief is het tempo van de groei nog vrij bescheiden. Maar door de toenemende detailhandelsverkopen, stijgende industriële productie en afvlakkende werkloosheid, neemt het sentiment toe.

Het slechte nieuws komt uit China, de grootste consument van industriële metalen. Ondanks het feit dat de groei in opkomend Azië robuust zal blijven, is de Chinese economie aan het afkoelen. En met de vertraging van de Chinese economie, zal het niveau van de vraag naar industriële metalen ook vertragen. Een bedenkelijk vooruitzicht vormt de mogelijke Fed-renteverhoging later dit jaar, die het sentiment zal beïnvloeden. Met hogere tarieven in de VS zal de liquiditeit in landen daarbuiten dalen en dit heeft een negatief effect op de vraag naar metalen.

Ijzererts

De appreciatie van de yuan was niet erg behulpzaam voor de Chinese export in het eerste en het begin van het tweede kwartaal. Vooral de exporten naar Europa en Japan stelden teleur. De totale Chinese export daalde in april met 6,4 procent op jaarbasis. Ondertussen bleek de groei van de totale invoer in China voor de zesde maand op rij negatief en vlakten de invoervolumes van de meeste industriële metalen af. De invoer van ijzererts in China, in volume het meest geïmporteerde industriële mineraal, nam in mei met 8 procent af en de totale import aan ijzererts tot en met mei daalde met 1 procent.

Prijsdruk opgevoerd

De enige importgroei in de eerste paar maanden van 2015 betrof de invoer van kopererts en bauxiet. De cijfers tonen aan dat parallel aan de afkoeling van de Chinese economie, de groei van de vraag naar industriële metalen ook afremt. En deze vertraging van de vraag begin 2015 heeft de prijsdruk op industriële metalen opgevoerd.

Dit geluid klinkt ook in het NovioStaal Staaljournaal. Dat schrijft dat de invloed van de verhoogde staalexport door de Chinese producenten wereldwijd wordt gevoeld. Naast de afname van de importvraag in China en de onzekerheid over de Chinese economie, stonden industriële metaalprijzen ook onder druk van de sterkere dollar, zo schrijft ABN Amro in de Industriële Metalen Monitor.

Hierdoor staan de industriële metaalprijzen nog onder hun niveau van begin 2015. Zware verliezen vonden plaats in de ferro-industrie (staal, ijzererts en cokes) en in de nikkelmarkt. Fundamentele trends hadden ook hun impact. De nikkelprijs bereikte een dieptepunt door de toename van de voorraden en de zwakke (roestvrijstaal) vraag. De vraag naar koper heeft tot dusver teleurgesteld en het aluminium overaanbod hangt nog steeds boven de markt, terwijl de Chinese export van aluminium toeneemt. Tot nu toe is de zinkprijs het minst slecht presterende metaal. Dit komt omdat krapte in zinkaanbod tijdens de tweede helft van 2016 wordt verwacht. De ijzerertsprijs, tot slot, begon vanaf mei aan een opmars door een opleving van de fysieke markt. Maar de belangrijkste zorg is dat de onderliggende vraag naar staal nog zwak is en de vraag rijst of de ijzerertsprijsrally echt duurzaam is.

Overtollig Chinees aluminium

De aluminiumprijs bereikte USD 1.699/t op 27 mei, het laagste punt tot dusver dit jaar. Tot 18 juni is de gemiddelde prijs USD 1.794/t. Naast de overcapaciteit en de hoge voorraden, is de verlaging van de exportbelasting in China voor een aantal aluminiumproducten niet gunstig voor de marktomstandigheden, zo ziet ABN Amro. Als gevolg hiervan zal overaanbod in China afnemen, maar zal internationaal het aanbod verder toenemen, waardoor er meer druk op de prijs ontstaat. Maar de LME-voorraden nemen gestaag af en bij het huidige prijsniveau is ongeveer de helft van alle aluminiumcapaciteit verliesgevend. Een nieuwe ronde van de capaciteitsbeperkingen zal meer evenwicht in de markt te brengen. ABN Amro gaat uit van een prijsherstel in de tweede helft van 2015 met een prijsdoelstelling voor 2015 van USD 1.875/t.

Kopererts

De koperprijs heeft het moeilijk. Op 5 mei bereikte de koperprijs zijn 2015-hoogtepunt van USD 6.482/t en zit sindsdien in een neerwaartse trend. In deze periode had de sterkere dollar de overhand in de prijsbeweging, maar ook de zorgen over de staat van de Chinese economie en de omvang van de vraag uit China. De zwakkere vraag werd onder meer beïnvloed door de aanhoudende vertraging van de Chinese investeringen in de bouwsector en in nieuwe woningen. ABN Amro verwacht dat in de tweede helft van het jaar de prijs voor koper zal herstellen.

Zwakke Chinese vraag om staal

Wereldwijd hebben staalprijzen flink terrein verloren. De prijzen in Europa daalden met gemiddeld 8 procent sinds het begin van dit jaar. Maar in andere regio’s waren de verliezen groter. De CIS-staalprijzen gleden weg met 18 procent, terwijl de prijzen in China, Latijns-Amerika en de VS daalden met meer dan 20 procent sinds 1 januari. Slecht marktsentiment en een zwakke vraag werken het wereldwijde overaanbod van staal in de hand. Maar de toenemende export van staal door China is wat het marktsentiment vooral drukt. Overtollig staal uit China overspoelt markten in het buitenland en sommige landen hebben al importbeperkingen geïntroduceerd, terwijl anderen het overwegen. Europa nam beschermende maatregelen op koudgewalst roestvrijstaal uit China, maar ook uit Rusland. Een meer stabiele EU-markt zal het resultaat zijn.

Niveau ijzerertsvraag

Ondanks het feit dat de ijzerertsmarkt nog steeds met overaanbod heeft te maken, is de prijs sinds april gestegen door toegenomen transacties en beter sentiment in de markt. Ingevoerde hoeveelheden ijzererts van januari tot en met mei naar China, ‘s werelds grootste consument, lagen 1 procent lager op jaarbasis. Ook nam de productie van ijzererts in China af met 13 procent in dezelfde periode. De vraag naar staal vanuit de bouwsector, de grootste eindgebruikende sector van staal, is nog steeds ingetogen. De vraag naar staal vanuit de automotive sector is nog relatief goed op een wereldwijde schaal, maar het niveau van de vraag is niet voldoende om de achterblijvende vraag vanuit de bouwsector te compenseren.

De redactie

Recent Posts

Subsidie om werknemers meer uren te laten werken

Werkgevers- en werknemersorganisaties, brancheorganisaties en O&O-fondsen kunnen van 13 januari 2025 tot en met 14…

16 uur ago

Kleineondernemersregeling versoepeld

De Belastingdienst gaat de kleineondernemersregeling (KOR) versoepelen per 1 januari 2025. Voor wie wil weten…

17 uur ago

Extra miljoenen voor Defensie-industrie

Het kabinet denkt dat onze veiligheidssituatie verslechtert en gaat daarom 716 miljoen euro extra investeren…

18 uur ago

TNO en Universiteit Twente slaan handen ineen voor Twentse chipindustrie

Op de campus van de Universiteit Twente (UT) komen drie Joint Innovation Centers (JIC’s) van…

18 uur ago

TBI Praktijkfonds en Stichting ZWBT inspireren scholieren voor bouw en techniek

Met een nieuwe samenwerking willen het TBI Praktijkfonds en Stichting ZWBT (Zorg, Welzijn, Bouw en…

21 uur ago

Staalmarkt kijkt met spanning naar 2025

De staalmarkt wordt geconfronteerd met een groeiend aantal onzekerheden, die verstrekkende gevolgen kunnen hebben, zowel…

21 uur ago