Categories: Actueel

Airbus en Autodesk 3D-printen ‘s werelds grootste cabineonderdeel

Het component wordt ook wel het ‘bionische onderdeel’ genoemd en is geproduceerd met speciaal daarvoor gemaakte algoritmes. Dat zorgt voor een ontwerp met een cellulaire structuur dat de groei van botten nabootst, vervaardigd met behulp van extra productietechnieken. Dit nieuwe ontwerpproces zorgt voor een sterkere en lichtere variant dan gemaakt zou kunnen worden met het traditionele proces.

Het onderdeel vormt de scheidingswand tussen de zitplaatsen en de keuken van een vliegtuig en biedt ook ruimte aan de zitplaatsen van de stewards en stewardessen. Zoals ook voor veel andere vliegtuigonderdelen geldt, moet dit onderdeel voldoen aan een ingewikkeld ontwerp en dito eisen, zoals een speciale uitsnijding en een gewichtslimiet. Dat maakt de nieuwe manier van ontwerpen erg geschikt.

Brandstofbesparing

In de luchtvaart staat minder gewicht gelijk aan minder brandstofverbruik. Het sterke maar lichte ontwerp van Airbus is 45 procent lichter dan varianten die nu gebruikt worden. Als deze nieuwe methode toegepast wordt op de complete cabine, dan kan er volgens Airbus zo’n 465.000 ton aan CO2-uitstoot per jaar bespaard worden. Dat is dezelfde mate van uitstoot als die van 96.000 personenauto’s in een jaar.

Het nieuwe onderdeel gebruikt Scalmalloy, een mengsel van aluminium, magnesium en scandium, dat gemaakt is door APWorks. Dit materiaal is speciaal vervaardigd voor 3D printen en onderscheidt zich van vergelijkbaar materiaal doordat het oprekt voor het breekt. Dit is de eerste keer dat het op een grotere schaal en in een vliegtuig wordt gebruikt. 

Boilerplate

Dit initiatief is een samenwerking tussen Autodesk, Airbus, APWorks (dochter van Airbus, die onlangs ook een 3D-metaalprinter MetalFAB1 van Additive Industries heeft aangeschaft ) en The Living, een studio van Autodesk die zich specialiseert in het toepassen van generatief design en nieuwe technologie op uiteenlopende gebieden en voor verschillende toepassingen.

De eerste testfase van het vliegtuigonderdeel is succesvol afgerond. Volgend jaar zullen aanvullende testen worden uitgevoerd, waaronder een testvlucht.

Het onderdeel vormt de scheidingswand tussen de zitplaatsen en de keuken van een vliegtuig en biedt ook ruimte aan de zitplaatsen van de stewards en stewardessen. 

 

De redactie

Recent Posts

Ommekeer voor Nederlandse industrie op handen

Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…

9 uur ago

Welke gevolgen heeft de Miljoenennota voor de industrie?

Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…

11 uur ago

Aantal faillissementen valt hoger uit dan verwacht

Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…

11 uur ago

ERP-systeem voor kleine bedrijven in de maakindustrie

ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…

1 dag ago

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

1 dag ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

1 dag ago