Akkoord over sociaal plan IHC Merwede

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

CNV Vakmensen heeft gisteren 16 december alsnog een principeakkoord bereikt over een sociaal plan voor de werknemers van scheepsbouwer IHC Merwede.

‘De directie heeft uiteindelijk eieren voor haar geld gekozen’, zegt onderhandelaar Piet Verburg van CNV Vakmensen. ‘We hebben een goed akkoord gesloten voor de honderden werknemers die hun baan kwijtraken. De acties die voor eind deze week stonden gepland, zijn afgeblazen.’  

487 banen verdwijnen

Bij IHC Merwede in Sliedrecht, een van de grootste scheepsbouwers van Nederland, verdwijnen 487 van de in totaal 2.800 vaste banen. Onderhandelingen over een sociaal plan liepen stuk. ‘Deze week hebben we een ultieme poging gedaan om er alsnog uit te komen’, zegt Verburg. ‘Dat leek aanvankelijk niet te lukken. Het ultimatum aan de directie was al verstuurd, acties hingen in de lucht. Onder die druk bleek de directie uiteindelijk toch bereid om een goed sociaal plan af te spreken.’

Sociaal plan

Het sociaal plan heeft een looptijd van twee jaar en voorziet onder meer in een goede ontslagvergoeding en een budget van 5.500 euro per werknemer voor outplacement en scholing. Voor 62-plussers is er een vrijwillige ouderenregeling, waarbij salaris en pensioen volledig worden doorbetaald. Werknemers die hun baan kwijtraken, krijgen ook een financiële bijdrage voor juridische bijstand en financieel advies. Verburg: ‘Met dit akkoord is de kou uit de lucht en weten de werknemers eindelijk waar ze aan toe zijn. We leggen dit akkoord positief voor aan de leden.’

Te weinig nieuwe orders

 De reorganisatie, die in juni werd aangekondigd, is volgens IHC Merwede nodig omdat er te weinig nieuwe orders zijn. De scheepsbouwer bouwt vooral grote schepen (baggerschepen, putterzuigers en pijpenleggers) voor de offshore-industrie. Verburg verwacht overigens dat de markt in de toekomst wel weer zal aantrekken. ‘De scheepsbouw in Nederland heeft zeker toekomst. Sliedrecht en omgeving blijft een regio van bouwers en baggeraars. Maar de scheepsbouw is een grillige markt van grote getallen. Afgelopen jaren ging het uitstekend: er waren grote orders, iedereen kreeg elk jaar een mooie winstuitkering. Nu zit de klad erin, en stevig ook. Maar als de markt aantrekt en er weer een paar grote orders binnenkomen, hebben we meteen weer een ander verhaal.’