Je zou bijna denken dat geld verdienen bij Aldowa niet meer dan een leuke bijkomstigheid is. De specialist in metalen gevelbekleding stelt alles in het werk om het beste in zijn werknemers naar boven te halen. Het bedrijf is wars van tijdelijke contracten, werkt niet met vaste roosters en aan functioneringsgesprekken wordt niet gedaan. Als iemand vakantie wil opnemen, is dat prima. Je moet het alleen even afstemmen met je collega’s. En een paar uurtjes eerder stoppen met werken? Geen probleem, als het project maar op tijd af is.
Op de werkvloer loopt ook geen manager rond die alles in goede banen leidt. Ook dat doen de werknemers zelf wel, iedereen is gelijkwaardig. In het begin was dit soms wel spannend, geeft Droste toe. ‘Vooral wanneer een deadline naderde en je nog geen resultaat zag. Als directeur heb je dan de neiging om het heft in eigen handen te nemen. Dan denk je: zou het wel goed gaan? Zijn ze het niet vergeten? Uiteindelijk bleek alles gewoon top geregeld te zijn.’
Samen met Jan Boom heeft Droste sinds 2007 de leiding bij Aldowa. Het maken van gevelbeplatingen was in de periode daar voor niet de corebusiness van het bedrijf. ‘Het was vooral een kwestie van u vraagt, wij draaien’, zegt Droste. ‘We deden eigenlijk alles wel. Van busbeplatingen en transportbakken tot medicijnkastjes. Je kon het zo gek niet bedenken. Dat moet anders, dachten we na de overname. Je kunt niet goed zijn in alles, je moet keuzes maken.’ Droste en Boom zagen markt in het maken van gevelbeplatingen. Na een luifeltje op het plaatselijke industrieterrein, mochten de heren aan de slag met een wat bekender gebouw langs de snelweg en uiteindelijk volgden prestigieuze projecten als de Markthal en Utrecht Centraal.
De laatste jaren heeft Aldowa een indrukwekkend portfolio opgebouwd met veel bekende gebouwen en infrastructurele objecten zoals tunnels en viaducten. Het Rotterdamse bedrijf is onder meer verantwoordelijk voor de gevels van het Internationaal Gerechtshof in Den Haag, het hoofdkantoor van G-Star in Amsterdam en Langham Square in Londen. Ook de Noord-Zuidlijn en de stations Den Haag en Rotterdam Centraal zijn onder handen genomen door Aldowa.
Aanvankelijk waren Boom en Droste niet van plan om het bedrijf samen over te nemen. De twee kwamen elkaar pas tegen op de parkeerplaats van Aldowa toen laatstgenoemde weer zijn auto in wilde stappen na een overnamegesprek. Boom had als werknemer ook wel interesse om het bedrijf over te nemen en dat maakte hij kenbaar bij Droste, die hij bij buitenkomst meteen aanschoot. De twee besloten samen ‘een bakkie te doen’ en de rest is geschiedenis.
De manier waarop Aldowa aan de weg de timmert, bleef ook niet onopgemerkt bij de Metaalunie. De brancheorganisatie kroonde het bedrijf in 2014 tot winnaar van de Metaalunie New Business Award. Volgens de jury had het bedrijf zich op excellente wijze onderscheiden door ‘binnen de organisatie een cultuurverandering door te voeren met toepassing van lean concepten en een sterke decentralisatie van verantwoordelijkheden’. Ook cijfermatig doet Aldowa het naar behoren. Het bedrijf boekte vorig jaar een omzet van 16 miljoen euro, een verviervoudiging ten opzichte van 2011.
De succesformule van Aldowa staat deels beschreven in Semco in de Polder, een handboek waarin Droste uit de doeken doet hoe je volgens hem het best met personeel kunt omgaan en wat je als leidinggevende zou moeten en misschien wel laten. Droste wordt sinds het uitbrengen van zijn boek regelmatig gevraagd voor lezingen. Dat hij hierdoor minder vaak op de werkvloer is te vinden, vindt hij geen probleem. ‘Hetgeen wat ik predik, kan ik nu nog verder doorvoeren. Ik heb deze mogelijkheid aangegrepen om het personeel nóg meer verantwoording te geven. Als ik rondloop op de werkvloer, zullen er altijd mensen zijn die naar mij kijken. Dat probleem is nu verholpen.’
Droste gebruikt zijn tijd ook om te leren van andere bedrijven, soms uit een totaal andere branche. ‘Binnenkort gaan we bij de NS gaan kijken hoe treinen ‘s nachts worden schoongemaakt’, zegt hij. ‘Ik kijk hoe andere bedrijven plannen en organiseren om zo efficiënt mogelijk te werken. Er zijn altijd wel parallellen te trekken met wat wij doen.’
Volgens de directeur werkt Aldowa vooral met niet-verspanende machines. ‘Ons machinepark bestaat uit walsen, ponsnibbelmachines, kantbanken, lasmachines en walsen. Wel zijn onze machines net iets anders dan om de hoek. We willen geen standaardapparatuur. Een machine moet iets bijzonders kunnen, zoals een lange maat voeren of een klein kantje zetten. Onze wals bijvoorbeeld, kan tot vijf meter walsen.’
Een investering waar Droste nog altijd erg blij mee is, is de RAS UpDownBend van Metall. Deze zwenkbuigmachine kan plaatwerk zowel in opgaande als neergaande beweging zetten. Het omdraaien van plaat bij zettingen in tegengestelde richting is daarbij niet langer nodig. Aldowa was in 2012 de eerste met zo’n machine in de gevelbouw. Nog altijd plukt het bedrijf de vruchten van de RAS UpDownBend. Droste: ‘Een waanzinnig apparaat. Het scheelt handelingen en is mega ergonomisch.’
Ook op roboticagebied blijft Droste up-to-date, al ligt hier voor het groeiende Aldowa niet echt de prioriteit. ‘Natuurlijk kijken we altijd hoe we onze processen milieuvriendelijker en ergonomischer kunnen maken, maar we willen vakmanschap en creativiteit blijven stimuleren. Een ontwerp vanaf de tekentafel invoeren om vervolgens alleen op enter te hoeven drukken, zien we niet zitten. We willen de kennis in de hoofden van mensen houden.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…