‘We zijn al drie jaar bezig met deze anodiseerlijn. Drie jaar geleden hebben we de knoop doorgehakt en besloten een anodiseerlijn van die lengte te gaan maken. Vanaf de tekentafel hebben we in november in drie jaar de anodiseerlijn ontworpen en daarna zelf gebouwd’, zegt Roderik Wuts, algemeen directeur van het Limburgse Alucol.
‘In Europa bestaat geen ander loonbedrijf dat aluminium delen tot deze lengte kan anodiseren’, vertelt Wuts. Er zijn een paar loonbedrijven die tot een lengte van 12 tot 14 meter kunnen anodiseren. Er is één producent die een anodiseerlijn heeft van rond de 24 meter. ‘s Werelds grootste aluminium extruder Sapa anodiseert daarin zijn aluminium masten.
Door het beperkte aanbod van anodisatie van lengtes boven 8 meter speelt Alucol hiermee in op de groeiende vraag naar capaciteit op deze lengterange. Wuts ziet marktpotentie in de bouw van metro’s, treinstellen, trailers en boten. ‘Ons aanbod beantwoordt én creëert vraag’, zegt Wuts. ‘We hebben al bezoek gehad van organisaties die actief zijn in markten die voor ons voorheen nog onbekend terrein vormden. Je ziet dan dat de mogelijkheid om grotere lengtes te anodiseren direct weer leidt tot innovatieve product ideeën bij onze afnemers.’
De lengte van de anodiseerlijn is niet zo maar gekozen voor 22 meter. Wuts: ‘De lengte heeft ook te maken met het feit dat het een drievoud is van veelgebruikte aluminium profielen. Daardoor zijn we niet afhankelijk van lange aluminium profielen maar kunnen we ook drie standaardprofielen achter elkaar hangen en vervolgens anodiseren.’
De investering is voor Alucol ook de reden om voor het eerst deel te nemen aan een beurs. En niet de eerste de beste want het bedrijf heeft zich ingeschreven voor de wereldbeurs met congres over aluminium ‘Aluminium 2010′ van 14 tot en met 16 september in Essen. ‘Door deel te nemen aan deze beurs verwacht Wuts zijn klantenkring te vergroten.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…