Dat geldt overigens niet alleen bij materiaal dat net is geleverd, ook bij materialen die bij de klant zelf uit een onverwarmd magazijn komen. Maar ook als materiaal tijdens transport nat wordt, kan witroest ontstaan. Platen worden in het algemeen goed verpakt, maar profielen zijn nooit helemaal geseald. Daar is het risico groter.
Witroest ontstaat al binnen enkele uren. Elk aluminium product corrodeert omdat het een natuurlijke oxidehuid vormt, maar dat gebeurt egaal. Het is pas zodra er vocht bij komt dat je vlekken krijgt, en dat is funest. Die vlekken zijn wit/grijs, vandaar de naam witroest.
MCB heeft daarom tegenwoordig een voorschrift op de platen, dat ze eerst 48 uur moeten acclimatiseren. In de aluminiumfabriek wordt het redelijk warm verpakt, en gaat vervolgens naar buiten. Het wordt dan van bijvoorbeeld Zuid-Europa naar hier vervoerd, een temperatuurdaling van soms 30 graden. Daardoor krijg je condensvorming en moet je de verpakking 48 uur gesloten houden.
Vergis je niet in de omvang van dit effect: Als slecht verpakte coils bij ons binnen komen, kan er soms een emmer condens uit lopen. Al het vocht uit de omgeving trekt namelijk naar die grote coil koud aluminium. En daar ontstaat dan de corrosie: het vocht trekt tussen de windingen van de coil.
Lambert van de Schans,projectmanager aluminium
MCB Nederland
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…