Amada wil met Solution Center groter marktaandeel in plaatbewerkingsmachines

Amada opent deze week officieel het Solution Center in het Duits Haan, vlakbij Düsseldorf. Vraag en Aanbod nam eerder een kijkje en trof daar Toshio Takagi, managing director van het moederconcern Amada.

‘In ons Solution Center staat de vraag van de klant centraal’, zegt Takagi. ‘Ons doel is uiteraard orders binnenhalen, maar niet voor elke prijs. We moeten ook nee durven zeggen als onze producten niet passen bij de klant. Dit Solution Center biedt ons veel meer mogelijkheden om details van de klantvraag te analyseren. Toshio Takagi voegt er nog aan toe dat marktaandeel belangrijk is, maar dat je dit niet alleen verovert door machines te verkopen. ‘Klanten willen een totaal oplossing, bij de machine hoort ook software, een goede set-up afgestemd op de kleine series.’

Met de investering van 40 miljoen euro geeft de Japanse fabrikant een duidelijk signaal naar de markt af. ‘We willen groeien en ons marktaandeel fors verhogen’, aldus Frank Mörchel, directeur van zowel Amada GmbH in Duitsland als ook van de Russische vestiging van de machinefabrikant. Hij wil die groei wel realiseren door te verkopen vanuit wat hij noemt het Amada-dna.

De Nederlandse vertegenwoordiger van Amada, Landré Euromach, organiseert van 27 tot en met 31 oktober een Hollandse Week in het nieuwe Solution Center. Geïnteresseerden kunnen er dan een kijkje nemen en het complete aanbod plaatbewerkingsmachines van Amada live zien.