Dat meldt AMG op de eigen website. Dr. Heinz C. Schimmelbusch, voorzitter & chief executive officer van AMG, zei: ‘AMG heeft een wereldwijd toonaangevende recycling-technologie voor gebruikte katalysatoren ontwikkeld en we zijn erg blij dat we deze joint venture kunnen vormen en zo onze 17-jarige relatie met Shell aanzienlijk kunnen uitbreiden en verdiepen. Met de implementatie van de IMO 2020-brandstofzwavelregeling verwachten wij een aanzienlijke volumegroei van de verbruikte hoeveelheden. De end-to-end optie die voor olieraffinaderijen beschikbaar zal zijn, zal een uitstekende mogelijkheid tot CO2-reductie bieden.’
Andy Gosse, voorzitter van Shell Catalysts & Technologies, verklaarde: ‘Deze veranderende regelgeving en de toegenomen aandacht voor olie tot chemicaliën in onze industrie hebben het aantal residu-upgrade-eenheden dat al in bedrijf, in de bouw of in de planning is, aanzienlijk verhoogd. Deze kans biedt de milieu-uitdaging om het grote volume aan katalysatoren dat nodig zal zijn, te beheren. In combinatie met het bestaande aanbod van Shell Catalysts & Technologies zullen we raffinaderijen de optie kunnen bieden van een circulaire oplossing, waarbij afval in waarde wordt omgezet, verwijdering wordt vervangen door recycling en hergebruik en de vervuiling en uitstoot aanzienlijk wordt verminderd.’
Raffinaderijen zullen profiteren van de gecombineerde technische mogelijkheden en geïntegreerde middelen van Shell & AMG Recycling door het risico en de kosten van het transport en de verwijdering van gebruikte katalysatoren te verminderen en het storten van afval te voorkomen. Bovendien zullen zij profiteren van de monetisatie van de waardevolle metalen in hun afval.
Het proces dat Shell & AMG Recycling toepast, onttrekt kritische materialen, waaronder vanadium, in de vorm van ferrovanadium aan gebruikte katalysatoren. Ferrovanadium is een legering die de sterkte van staal verhoogt en wordt voornamelijk gebruikt in infrastructurele toepassingen zoals wapening of liggers. Door het terugwinnen van ferrovanadium uit gebruikte katalysatoren profiteren staalfabrikanten van een laag CO2-alternatief in vergelijking met het winnen van vanadium uit de mijnbouw.
De joint venture is onderworpen aan de nodige wettelijke goedkeuringen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…