Amsterdam Arena roept alle creatieve en innovatieve ondernemers op om mee te denken over het stadion van de toekomst. Daarvoor organiseert het stadion een internationale innovatiewedstrijd. De beste plannen worden getest en gerealiseerd in een vernieuwde Arena en krijgen daarbij hulp van de gemeente Amsterdam, Amsterdam Smart City en de innovatiepartners TNO, KPN, Microsoft, KPMG en Huawei.
De innovatiewedstrijd is onderdeel van de Innovation Arena, een open online platform waar bedrijven, start-ups, technici, studenten en andere slimmeriken ideeën kunnen delen. De Innovation Arena is niet alleen een online ontmoetingsplek voor innovators. De beste ideeën, diensten of producten kunnen ook echt worden getest tijdens evenementen of voetbalwedstrijden in het stadion.
Verbouwing
Aanleiding voor de innovatiewedstrijd is de grootscheepse verbouwing van het Ajax-stadion. In het eerste kwartaal van 2016 start de verbouwing die niet gericht is op het creëren van meer stoelen, maar op het verbeteren van de service, kwaliteit en duurzaamheid. Zo wordt er meer ruimte gecreëerd en komen er meer toiletten, roltrappen, liften en eetgelegenheden. Daarnaast wil Arena de faciliteiten verbeteren en om dat te realiseren doet het Amsterdamse stadion een oproep aan innoverende ondernemers wereldwijd. Zo is het terugdringen van wachttijden een van de ambities evenals het creëren van optimale veiligheid, het reduceren van de berg afval en het aanbieden van gezond voedsel.
Wedstrijd
“Innoveren doe je niet alleen, de beste creaties ontstaan gezamenlijk”, zegt Henk Markerink, CEO van de Amsterdam Arena. “Wij bieden samen met onze partners een prachtig speelveld voor innovators van over de hele wereld.” Op innovationarena.amsterdam kan worden ingetekend op categorieën zoals veiligheid, fanbeleving, voedsel, onderhoud & schoonmaak en online verbinden.
De wedstrijd sluit begin maart 2016 en een jury bestaande uit de innovatiepartners van Amsterdam Arena buigt zich over de ingezonden ideeën. Alle deelnemers krijgen terugkoppeling in een korte beoordeling. De beste ideeën worden gezamenlijk met de partners doorontwikkeld en getest in het Amsterdam Arena Innovation Center, gehuisvest in de Arena en in het stadion zelf tijdens evenementen.
Innovatiepartner TNO
Met ruim 50 000 bezoekers per evenement kan de Amsterdam Arena met grote regelmaat worden gezien als een middelgrote stad. Een omgeving met dezelfde maatschappelijke uitdaging als een stad; mobiliteit, energie, circulaire economie, veiligheid. Dit betekent dus dat een groot deel van de nieuwe diensten die voor de Arena als slim stadion worden ontwikkeld, opgeschaald kunnen worden naar een stedelijke omgeving. Als innovatiepartner van Innovation Arena brengt TNO expertise in vanuit alle thema’s van TNO; Gezond Leven, Industrie, Energie, Veiligheid en Leefomgeving. Om het bedrijfsleven de kans te geven aan de ontwikkeling van nieuwe diensten mee te werken, is een innovatieomgeving gecreëerd waar de basisinfrastructuur, connectiviteit, data én een faciliterende organisatie als TNO aanwezig is om nieuwe diensten te kunnen ontwikkelen, testen en valideren.
Ga voor meer informatie over de innovatiewedstrijd of deelname naar innovationarena.amsterdam