Nederland staat bekend als fietsland, maar de productie van fietsenframes vindt voornamelijk plaats in Zuidoost Azië. De reden daarvan is dat het maken van een fietsframe nog steeds handwerk is en daarom goedkoper in lageloonlanden. Geïnspireerd door de auto-industrie heeft Mokumono een innovatief geautomatiseerd productieproces ontwikkeld. ‘Op deze manier kunnen we voor dezelfde kosten in Nederland een frame maken’, verteld mede-oprichter Tom Schiller.
Mokumono, het bedrijf van de Amsterdamse tweelingbroers Schiller vindt dat de productie van fietsenframes weer terug naar Nederland moet komen. ‘De techniek die we gebruiken wordt in Nederland al gebruikt door partijen als VDL in de auto-industrie. Wij hebben die techniek doorontwikkeld speciaal voor fietsen’, aldus Tom Schiller.
Als bewijs ontwikkelde Mokumono een eigen fiets de ‘Delta’. De eerste honderd fietsen waren al verkocht voordat de productie begon. Maar de broers willen vooral aantonen met hun fiets dat de productie van fietsenframes weer in Nederland kan plaatsvinden. ‘Er worden jaarlijks 13 miljoen fietsframes geïmporteerd en het zou toch fantastisch zijn als een groot deel daarvan weer in Nederland gemaakt wordt!’, aldus Bob Schiller.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…