Op onze roestvaststaal-afdeling hebben ze een ‘virtueel potje’ waarmee ze weddenschappen afsluiten op de openingskoers van nikkel. Maar wat onlangs gebeurde had niemand in de markt voorspeld: in een paar minuten steeg de koers met vijf procent, de grootste stijging ooit. Blijkbaar begonnen investerings-algoritmes tegelijkertijd en sterk te reageren op een prijsontwikkeling, door contracten op termijnmarkten te kopen.
De prijzen van metaal fluctueren natuurlijk al langer steeds heftiger, maar we zullen er aan moeten wennen dat ook artificial intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie (KI) onze markt mee gaat beïnvloeden. Gelukkig gaat het met de metaalmarkt nog steeds goed, zo horen we van alle kanten. Ik was onlangs op een receptie, waar ik vrijwel alleen maar positieve signalen hoorde. De sectoren die aan de automotive gekoppeld zijn hebben het zwaar, maar die zijn er niet zo veel in Nederland. Onze leveranciers hebben het veel zwaarder, omdat die vaak wel van de automotive afhankelijk zijn.
In Nederland bepalen vooral OEM’ers als ASML de bewegingen in de metaalmarkt. Als die hun productie tijdelijk opschorten of met negatieve vooruitzichten komen, merkt iedereen dat. Gelukkig gaat het met ASML goed en dat zie je terug in de opbloei van de verspaning. Plaatbewerkers hebben, als altijd, voordeel van de kracht van de Nederlandse food-sector.
Ontwikkelingen per product
In de RVS-markt is, zoals gezegd, wat onzekerheid over de prijsontwikkeling. Niet alleen vanwege de soms grote fluctuaties in grondstofprijzen; ook de handelsbesprekingen hebben veel invloed. Na een periode van daling lijken de prijzen nu te stabiliseren. Het volume is goed en de markt voor lange RVS-producten trekt ook weer aan, vanwege de eerder genoemde ontwikkelingen in de food en in de verspaning. De safeguard-maatregelen van de EU worden opnieuw onderzocht om de effectiviteit op de RVS-markt te bekijken.
In de aluminiummarkt was wereldwijd in de eerste maanden van dit jaar wat minder vraag, mede vanwege de ontwikkelingen in de automotive. Daarnaast is er nog steeds sprake van overcapaciteit, wat zorgt voor een ongezonde druk in de supply chain. In het tweede kwartaal zien we weer een opwaartse trend in de vraag, met name in de verspaankwaliteiten. Het aandeel van aluminium is -zeker qua gewicht- in de markt nog vrij beperkt, maar dat neemt langzaamaan wel toe.
De prijsontwikkelingen van stafstaal, zeker speciale legeringen, worden sterk door de automotive beïnvloed. Zodra de vraag naar auto’s weer aantrekt, zal de prijs zich weer opwaarts bewegen. Maar wanneer dat is? Het is nog niet duidelijk hoe deze markt zich op korte termijn ontwikkelt, maar ook de toekomst werpt haar schaduw al. De nieuwe generatie denkt anders over auto’s en de strijd tussen waterstof en elektriciteit is nog niet gestreden.
De leveranciers van stalen platen/coils geven signalen dat ze de prijzen willen verhogen, wat niet onlogisch is gezien de sterk stijgende grondstofprijzen. Gedurende de vakantiemaanden juli en augustus is dit lastig te realiseren, maar richting het vierde kwartaal zal getracht worden de prijs beter in lijn te krijgen met de grondstofprijsontwikkeling. Daarnaast zijn de prijzen in West-Europa laag in verhouding tot de prijzen elders in de wereld.
De industrie draait nog op volle toeren, maar de vraag is vooral hoe de automotive zich de komende maanden zal gaan ontwikkelen. Want ongemerkt heeft deze sector een enorme invloed op de metaalmarkt in Europa.