De klanten van MCB zijn bijvoorbeeld ook positief over 2019, maar verwachten niet de hectiek van 2018. Ze vinden het ook wel prettig als ze niet meer continu op hun tenen hoeven te lopen. Ze kunnen hun processen nu weer eens goed bekijken en inrichten en goed nadenken over hun aanpak, zodat ze klaar zijn voor de toekomst.
De markt voor stalen platen gedraagt zich opvallend rustig; het oogt allemaal erg stabiel. Oorspronkelijk werden er meer prijsschommelingen verwacht vanwege de politieke ontwikkelingen en de vraagontwikkeling in de automotive. Het blijft wel koffiedik kijken wat er in het eerste kwartaal gaat gebeuren. Er zijn veel aannames, terwijl er geen concrete aanwijzingen zijn voor prijsdalingen, maar ook niet voor prijsstijgingen.
De RVS-markt is daarentegen wel behoorlijk in beweging; de legeringstoeslag daalt en de nikkelprijs is na een periode van stijging in het eerste halfjaar weer terug op het niveau van een jaar geleden. De achterblijvende vraag vanuit de automotive, gecombineerd met de hoge importstroom van afgelopen jaar, zet druk op de Europese RVS fabrikanten om hun capaciteit te vermarkten. Hoewel de prijsdaling van de laatste maanden wat lijkt af te vlakken, zal een serieus prijsherstel nog even op zich laten wachten. De definitieve maatregelen van de Europese Unie om importen verder te beperken, hebben het potentieel om de RVS-prijzen in 2019 naar een hoger niveau te krijgen. Eind van dit jaar wordt hierover, als het goed is, meer bekend.
Voor blank stafmateriaal wordt geen prijsverhoging verwacht, en ook warmgewalst stafmateriaal blijft stabiel in prijs. En dat terwijl voor het eerste kwartaal, vanwege stijgende energiekosten, hogere prijzen zijn aangekondigd. In de markt voor stalen buizen hangt veel af van de prijs van de coils waar ze van worden gemaakt. Buisfabrikanten willen hun productielijnen zo vol mogelijk houden; zodra de productievolumes onder een bepaald niveau dreigen te komen, passen ze hun prijzen aan. Andersom werkt dat natuurlijk ook zo. De prijs van het basismateriaal (coils) is ook van invloed op de prijsontwikkeling van de buis, maar niet allesbepalend.
In de aluminiummarkt lijkt sprake van ‘aluminiumtoerisme’: Europese fabrieken kunnen in de Amerikaanse markt veel wegzetten vanwege de onzekerheid die Trump daar veroorzaakt. De transportkosten wegen zelfs niet op tegen de prijsverschillen. De Chinese aluminiumfabrieken vullen vervolgens de gaten in de Europese markt weer, en zo draait het materiaal mee met de aarde. Veel ontwikkelingen in de aluminiummarkt worden ook bepaald door de vraag naar auto’s, vooral de overgang naar elektrisch gaat de toekomst bepalen. In de bouw worden grote projectaanvragen vaak niet geboekt, omdat ze worden doorgeschoven naar volgend jaar. In de gevelbouw lijkt er daardoor een afvlakkende vraag.
Het is dus relatief rustig in de metaal, maar over zes weken kan de wereld er alweer heel anders uit zien. Wie het weet, mag het zeggen…
Erik Spikmans, director sales MCB Nederland
Reageren?
redactie@vraagenaanbod.nl
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…