Categories: Actueel

Analyse Erik Spikmans: ‘De strenge winter is niet gekomen’

Typisch vullen onze klanten in de eerste week van januari hun voorraden weer aan en zakt het daarna weer wat in. Deze keer blijft het echter goed doorlopen, al zijn er wel wat verschillen per sector te ontdekken. Zo draait de foodsector onverminderd goed door. Daarentegen zie je dat met name bedrijven die afhankelijk zijn van de transportsector en de bouw het moeilijker hebben. Hoewel hun situatie redelijk stabiel gebleven is als je die vergelijkt met de periode voor de kerstvakantie.

Terwijl wij als leverancier elke dag bezig zijn met de vraag hoe wij onze klanten zo optimaal mogelijk kunnen bedienen, staan ook onze klanten niet stil in hun ontwikkeling: bij hen draait het ook allang niet meer alleen om het maken van producten. Dit zorgt ervoor dat ze steeds meer van leveranciers verwachten dan puur het aanleveren van materiaal. Onderscheidende handelaren zullen beter in deze behoefte kunnen voorzien dan traditionele handelaren.

Ontwikkelingen per product

Zoals we eind vorig jaar al voorspelden, zullen de prijzen van koolstofstalen platen gaan stijgen. Orderportefeuilles van fabrieken lijken goed gevuld te zijn wat leidt tot oplopende levertijden. Daarnaast is er veel capaciteit uit de markt gehaald en zijn importprijzen hoger t.o.v. het West-Europese niveau. Daarbij worden fabrieken ook geconfronteerd met CO2-toeslagen en zullen zij fors moeten investeren om als eerste stap de uitstoot te reduceren. De verwachting is dan ook dat voor zowel februari als maart een prijsverhoging zal worden doorgevoerd. Voor het tweede kwartaal is het te vroeg om een goed beeld te vormen, maar het is duidelijk dat de fabrieken ook dan zullen trachten de prijs naar een hoger niveau te brengen.

Bij de stalen buizen zien we een opwaartse prijsbeweging ingegeven door stijgende prijzen van (import) coils. Stafstaal blijft onverminderd grillig, echter zien we hier voorzichtig aan wat stabiliteit intreden.

Na een roerig jaar met grote verschillen in de grondstofprijzen is het momenteel in de RVS-markt relatief rustig. De nikkelprijs daalt weliswaar, maar de schrootprijzen stijgen. Doordat de RVS-fabrikanten een groot aandeel schroot verwerken in hun productieproces, zie je dat de correlatie tussen de zuivere nikkelprijs en de RVS-prijs steeds minder hard wordt. Hoe lang deze relatieve rust gaat duren zal sterk afhankelijk zijn van de ontwikkelingen in Azië met betrekking tot het Coronavirus en de handelsbesprekingen tussen Amerika en China.

In de aluminiummarkt zie je aan inkoopzijde een hartslag in de LME: pieken en dalen, maar over het algemeen een constante trend. Hoewel er de laatste week wel een flinke daling is geweest. Door enerzijds schaarste en anderzijds een afname in de vraag staat er druk op de LME. Met name in het langgoed zien we druk op de prijs door de tegenvallende vraag in de automotive. Het is op dit moment moeilijk te voorspellen wat de prijzen de komende tijd gaan doen. De beschikbaarheid van aluminium is wel goed. Dit betekent dat we flexibel kunnen zijn en af kunnen wijken van de commodities. Aan verkoopzijde mogen we dus niet klagen.

Nederlandse producenten onderscheiden zich internationaal op het gebied van kwaliteit en flexibiliteit, waardoor men snel kan reageren op de wensen van de eindklant. Als handelaar hebben wij een belangrijke rol in de keten door te zorgen voor een voorraad die zowel kwaliteit als kwantiteit garandeert.

Ondanks dat we (nog) geen strenge winter hebben gehad, is de winter nog niet voorbij. We moeten daarom zeker waakzaam blijven over wat er allemaal gebeurt in de wereld om ons heen. Een griepje ligt in de winter altijd op de loer.

Erik Spikmans, MCB Nederland

Reageren?
redactie@vraagenaanbod.nl

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

12 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago