Categories: Actueel

Analyse Erik Spikmans: ‘Rust in zicht op de staalmarkt’

Gelukkig leef je als groothandel van de flexibiliteit die afnemers steeds meer nodig hebben. 2018 was tot het laatste werkuur druk, heel uitzonderlijk. Januari komt ook goed uit de startblokken, er is geen rust. Het lijkt erop dat voorraden in de bedrijfskolom weer worden aangevuld.

 

Een uitzondering hierop lijkt de verspaning, een branche die het toch vaak als eerste merkt dat de economie verandert. Zowel aan tafel bij verspaners als in onze maandelijkse Verspaningsindex zien we dat ze minder positief zijn, ze zien een krimpende orderportefeuille. Is dit een eerste teken dat de storm gaat liggen? 

 

Ontwikkelingen in de metaalmarkten

Voor lange staalproducten is de winter van oudsher een rustige periode, vooral bij toepassingen in de bouw natuurlijk. Er is wel veel vraag naar buizen, maar die worden relatief vaak binnen gebruikt.

De Europese fabrieken van stalen platen hebben nog steeds overcapaciteit, dus ondanks het feit dat ze willen aansturen op een prijsverhoging lijkt het realistischer dat ze zich zullen moeten richten op een prijsstabilisatie. De prijzen buiten Europa lijken zich enigszins te herstellen. Overnames zorgen ervoor dat er extra druk ligt om de productiecapaciteit vol te boeken.  

 

De rvs- markt was tot voor kort in de ban van de ‘Safeguard maatregelen’ van Brussel die de Europese producenten moeten beschermen tegen de effecten van Trump’s handelsmaatregelen. Vanaf 4 februari gaan de definitieve quota in, ruimer dan verwacht en dus niet naar wens van de Europese rvs-fabrikanten. De automotive lobby was al vanaf het begin tegen deze importbeperkende maatregelen, omdat het hun ‘concurrentiepositie aantast’. Er lijkt in Brussel daardoor een compromis te zijn ontstaan waar niemand blij mee is. De extra ruimte in de nieuwe quota zal vermoedelijk voor wat meer balans in de markt zorgen en minder onzekerheid.

Er is op dit moment ook veel vraag naar aluminium. De Amerikaanse sancties op de Russische leverancier Rusal zijn vervallen, waardoor 300.000 ton nu vrijkomt voor de markt. Wat het effect hiervan op de prijs is, is tegenwoordig moeilijk te zeggen; ontwikkelingen gaan ook hier alle kanten op. Amerikaanse afnemers gaan nu vermoedelijk minder in Europa kopen, zodat Europese kopers weer meer op het eigen continent zaken kunnen doen. We merken weinig van China, veel minder dan eerst.

 

De markt lijkt weer terug te gaan naar een normale situatie, een stabiele markt. En als je goede relaties in zo’n markt hebt, kun je als metaalhandel die stabiliteit ook aan je klanten overdragen. De rust is in zicht. 

 

Erik Spikmans, MCB Nederland

 

Reageren?
redactie@vraagenaanbod.nl

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

8 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago