We zijn weer een maand verder in de coronacrisis. We mogen inmiddels weer naar de kapper, het terras, de bioscoop en kinderen mogen weer naar de basisschool en kinderopvang. De storm is wat gaan liggen en de nieuwe realiteit wordt langzaamaan alweer normaal.
Kortom, Nederland zit op de weg uit de intelligente lockdown. Stap voor stap natuurlijk, want we kunnen niet van de ene op de andere dag van 0 naar 100.
Momenteel zien we een tweedeling bij onze klanten: er zijn sectoren die nog steeds (zo goed als) stil liggen, zoals de automotive en de vliegtuigindustrie, terwijl er ook sectoren zijn die goed door blijven lopen, zoals de bouw en de foodbranche. Een aantal klanten geeft aan dat ze minder doen dan ze gewend zijn, maar dat het niet zo is dat ze geen boterham kunnen verdienen. Maar die situatie is helaas niet voor alle klanten weggelegd. Daarnaast zien we dat bij een heel aantal ondernemers hun creativiteit naar boven komt. Hebben ze te weinig werk in hun eigenlijke tak van sport, dan gaan ze zich toeleggen op bijvoorbeeld het produceren van dispensers voor desinfectiemiddelen. Zo komen ze deze periode hopelijk toch goed door.
Ten tijde van het schrijven van deze column lijkt er weer wat meer beweging te komen in de markt. Maar houdt dit positieve beeld stand of gaan we de komende tijd toch nog veranderingen zien? Komt er een terugval na de vakantiemaanden of zet de positieve trend juist door? Vooralsnog komen de doemscenario’s die in het begin geschetst zijn niet uit, maar de toekomst blijft onzeker, daar is niet veel aan veranderd.
Ontwikkelingen per productgroep
Ondanks het feit dat diverse branches en regio’s weer voorzichtig opstarten, is er nog steeds sprake van een overcapaciteit bij de mills. Automotive zit nog altijd in zeer zwaar weer. Dat zien we ook terug in de verkoopcijfers van de afgelopen maanden die in met name Zuid-Europa desastreus zijn. Het prijsherstel dat in de eerste maanden van 2020 heeft plaatsgevonden zal dan ook de komende maanden onder druk komen te staan.
De typische sectoren waar veel RVS verbruikt wordt draaien ondanks (of misschien wel dankzij) de coronacrisis nog redelijk door, denk aan Food & Medical. Maar op het niveau van de RVS-fabrikanten is het ook moeilijker geworden om de productiecapaciteit goed gevuld te houden. Ondanks een licht herstel van de grondstofprijzen, zien we dat vraag en aanbod de prijzen in de markt bepalen.
Vanwege zeer verminderde vraag in aluminium door de coronacrisis in de automotive- en aerospace-branche zien we substantiële overschotten en overcapaciteit in de mondiale beschikbaarheid van aluminium. Er is dus genoeg aluminium beschikbaar, waardoor het aannemelijk is dat de prijstrend stabiel en/of neerwaarts zal blijven ontwikkelen.
Nu de Zuid-Europese buizenfabrikanten weer volledig in de markt zijn, merken we de gevolgen van overcapaciteit aan de productiezijde, zowel bij het voormateriaal als bij de buisproducenten zelf. Dit heeft als gevolg dat de prijzen de neerwaartse trend blijven volgen. Het lijkt erop dat hier op korte termijn (tot de vakantieperiode) geen verandering in zal komen.
Bij stafmateriaal zien we logischerwijs ook een neerwaartse trend, echter met grote verschillen tussen materiaalsoorten. Omdat op dit moment de korte termijn regeert en fabrieken kortcyclisch denken, geldt de waan van de dag.
We gaan weer een nieuwe maand in waarin onze overheid de teugels weer een beetje meer laat vieren. Eén ding is zeker: onze vertrouwde manier van zakendoen zal niet zo snel meer worden zoals het was. Denk aan het al dan niet bezoeken van beurzen, klantbezoeken, thuiswerken enzovoorts. De crisis heeft onze manier van werken structureel veranderd en ons nieuwe inzichten gebracht. Laten we hopen dat we vooral de positieve kanten van deze situatie ook in het tijdperk ‘na corona’ vast kunnen blijven houden.
Erik Spikmans, MCB Nederland
Reageren?
redactie@vraagenaanbod.nl