Categories: Actueel

Analyse Erik Spikmans: ‘Stikstof werkt verstikkend, ook in de metaal’

Verder is het beeld bij onze klanten nog steeds positief, wat werd bevestigd tijdens een recente bijeenkomst met klanten. In augustus was het opvallend stil, maar in september zaten de orderstromen opeens weer op het niveau van voor de vakantie. Eén klant zei het treffend: ‘Ik doe 20 procent minder dan vorig jaar, maar gelukkig zijn we nu ook niet meer continu aan het overwerken. Want dat hollen en stilstaan levert je echt niet meer winst op.’

De stikstofwet heeft ook impact op lange producten van staal, die een belangrijke afzetmarkt heeft in de bouw en daaraan gerelateerde markten als bouwhekken, balkonhekken, staalconstructies en kantoormeubelen. Maar wat in het vat zit verzuurt niet. Er is Nederland nog steeds grote behoefte aan woningen en bedrijfspanden. De neerwaartse trend in de prijsontwikkeling van zowel buis (deels gerelateerd aan prijsontwikkelingen van coils) als stafmateriaal -met name in blank, erg afhankelijk van de automotive- lijken zich door te zetten.

Ook grote afnemers van stalen platen, zoals producenten van luchtkanalen, zien dat reeds geboekte projecten naar achteren worden verschoven.

Orderportefeuilles zijn nog steeds redelijk goed gevuld, maar het uitstellen van opdrachten leidt tot gaten in de productieplanning. Vanwege de onbalans tussen kostprijs en verkoopprijs trachten fabrieken capaciteit te reduceren door o.a. onderhoud te plannen. Aan importzijde zien we met name op koudgewalste producten een toenemende activiteit. Al met al blijft de inkoopmarkt instabiel en moeilijk te voorspellen.

De aluminiummarkt doet het tamelijk goed; de orderportefeuille is goed gevuld en de vraag is evenwichtig. Uit sectoren als semiconductors en machinebouw is de vraag wat getemperd: er zijn wat grote bedrijven bezig met herstructureringen, dus merken we dat daar op het moment vooral intern gefocust wordt. De aluminiumontwikkeling is stabiel te noemen, waardoor we rust bij klanten kunnen creëren en contracten af kunnen sluiten. Een goede horizon dus, ook voor de klant.

RVS is volop in beweging, de prijs van het nikkel is sterk gestegen sinds de aankondiging van Indonesië dat ze al in 2020 willen stoppen met de export van onbewerkt nikkelerts. Normaal dalen grondstofprijzen na dergelijke berichtgevingen weer vrij snel, maar de prijs blijft vooralsnog hoog omdat er -vooral door China- nu veel vraag is naar nikkel voor de productie van RVS en voor batterijen voor elektrische auto’s. Aziatische landen lijken te hamsteren en speculanten lijken snel geld te willen verdienen, ontwikkelingen die je in de Europese RVS-markt maar moet accepteren. De Europese RVS-fabrieken hebben het met de matige vraag in Europa daarom zwaar, zeker degenen die alleen commodities maken. De beschermende maatregelen uit Brussel zijn te ruim en helpt ze onvoldoende.

Het is moeilijk te voorspellen hoe de markt voor ze zal ontwikkelen, maar ‘verstikkend’ zal het hopelijk niet worden.

Erik Spikmans, MCB Nederland

Reageren?
redactie@vraagenaanbod.nl

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

13 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago