Categories: Actueel

Analyse Erik Spikmans: ‘Wie het weet, mag het zeggen’

Je ziet nu al dat fabrieken in China stil staan en leveringen naar Europa on hold staan. Ben je voor de toelevering afhankelijk van Chinese producenten, dan zijn het onzekere tijden. Hoewel we vanuit onze klanten nog geen signalen krijgen dat de supply chain opdroogt, is dit scenario niet geheel ondenkbaar.

Toch zien we dat de algemene tendens is om gewoon door te gaan met waar we mee bezig zijn, om te reageren in plaats van te anticiperen. Want waar zou je precies op moeten anticiperen? Dat weet niemand. Voor nu lijkt het virus de Nederlandse metaalmarkt nog niet te infecteren.

De markt in flat carbon steel is nog steeds onrustig. Daar waar in 2019 de lage vraag naar staal vanuit de automobielsector ertoe heeft geleid dat volumes en lage prijzen steeds bespreekbaar waren met de walswerken, is de situatie vandaag 180 graden gedraaid. De automotive markt vult haar voorraden in de gehele keten aan. Walswerken hebben nog beperkte volumes beschikbaar voor de industrie.

Levertijden lopen naar eind Q2, zelfs begin Q3. Fabrieken zijn niet genoodzaakt om prijsconcessies te doen en pogen zelfs verdere verhogingen door te drukken. Hoe lang deze situatie standhoudt, is een dagelijks terugkerende vraag. Een duidelijk antwoord hierop is moeilijk te geven.

In het RVS is momenteel sprake van relatieve rust. Dit jaar zagen we nog niet de grote prijsuitslagen die kenmerkend waren voor 2019. De nikkelkoers en schrootprijzen lijken weer enigszins in balans, de vraag in de markt is goed en de Europese fabrikanten van RVS coils en platen zien weer verbetering in de vulling van hun productiecapaciteit.

Stijgende trend

Bij de buizen zien we dat de stijgende trend van de voorgaande maanden zich voort blijft zetten. Stijgende prijzen van het voormateriaal zijn de belangrijkste drijver onder deze stijging. Bij stafmateriaal treedt er stabiliteit of zelfs lichte stijging op. De soep wordt echter niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Het ‘spel’ om verhogingen in de markt te krijgen wordt volop gespeeld, maar de fabrieken zijn dit ‘spel’ nog niet altijd aan het winnen.

We zagen het bij de Brexit: veel onrust en onzekerheid vooraf en nu de Brexit gepasseerd is, draait alles gewoon door en heeft niemand het er meer over. Of in deze situatie ook gewoon alles door blijft gaan? Wie het weet, mag het zeggen.

Erik Spikmans, MCB Nederland

Reageren?
redactie@vraagenaanbod.nl

De redactie

Recent Posts

Twee miljoen voor mkb-innovaties

Minister Beljaarts van Economische Zaken trekt twee miljoen euro subsidie uit voor het stimuleren van innovaties die de…

38 minuten ago

Structurele verhoging van WBSO belangrijke opsteker voor technologische industrie

Bij de behandeling van het Belastingplan is een amendement van CDA, CU, VVD, BBB en…

2 uur ago

Tata Steel zet in op extra bezuinigingen voor toekomstbestendigheid

Tata Steel Nederland moet in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw stevig de broekriem aanhalen.…

21 uur ago

ASML en Duitse automotive centraal op Precisiebeurs

Met 370 deelnemers was de Precisiebeurs al in mei uitverkocht. Beursorganisator Mikrocentrum, het verbindende platform…

22 uur ago

Amerikaanse SurfacePrep neemt Leering uit Hengelo over

Het Amerikaanse SurfacePrep heeft familiebedrijf Leering uit Hengelo overgenomen. Leering, actief in straal- en oppervlaktetechniek…

23 uur ago

Brabants metaalbedrijf en Electrolas vinden onbemande laserlascel uit

Metaalbedrijf Van Schijndel Metaal en Elektrolas, beide uit Noord-Brabant, hebben een onbemande laserlascel ontwikkeld die…

23 uur ago