Je ziet nu al dat fabrieken in China stil staan en leveringen naar Europa on hold staan. Ben je voor de toelevering afhankelijk van Chinese producenten, dan zijn het onzekere tijden. Hoewel we vanuit onze klanten nog geen signalen krijgen dat de supply chain opdroogt, is dit scenario niet geheel ondenkbaar.
Toch zien we dat de algemene tendens is om gewoon door te gaan met waar we mee bezig zijn, om te reageren in plaats van te anticiperen. Want waar zou je precies op moeten anticiperen? Dat weet niemand. Voor nu lijkt het virus de Nederlandse metaalmarkt nog niet te infecteren.
De markt in flat carbon steel is nog steeds onrustig. Daar waar in 2019 de lage vraag naar staal vanuit de automobielsector ertoe heeft geleid dat volumes en lage prijzen steeds bespreekbaar waren met de walswerken, is de situatie vandaag 180 graden gedraaid. De automotive markt vult haar voorraden in de gehele keten aan. Walswerken hebben nog beperkte volumes beschikbaar voor de industrie.
Levertijden lopen naar eind Q2, zelfs begin Q3. Fabrieken zijn niet genoodzaakt om prijsconcessies te doen en pogen zelfs verdere verhogingen door te drukken. Hoe lang deze situatie standhoudt, is een dagelijks terugkerende vraag. Een duidelijk antwoord hierop is moeilijk te geven.
In het RVS is momenteel sprake van relatieve rust. Dit jaar zagen we nog niet de grote prijsuitslagen die kenmerkend waren voor 2019. De nikkelkoers en schrootprijzen lijken weer enigszins in balans, de vraag in de markt is goed en de Europese fabrikanten van RVS coils en platen zien weer verbetering in de vulling van hun productiecapaciteit.
Bij de buizen zien we dat de stijgende trend van de voorgaande maanden zich voort blijft zetten. Stijgende prijzen van het voormateriaal zijn de belangrijkste drijver onder deze stijging. Bij stafmateriaal treedt er stabiliteit of zelfs lichte stijging op. De soep wordt echter niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Het ‘spel’ om verhogingen in de markt te krijgen wordt volop gespeeld, maar de fabrieken zijn dit ‘spel’ nog niet altijd aan het winnen.
We zagen het bij de Brexit: veel onrust en onzekerheid vooraf en nu de Brexit gepasseerd is, draait alles gewoon door en heeft niemand het er meer over. Of in deze situatie ook gewoon alles door blijft gaan? Wie het weet, mag het zeggen.
Erik Spikmans, MCB Nederland
Reageren?
redactie@vraagenaanbod.nl
Minister Beljaarts van Economische Zaken trekt twee miljoen euro subsidie uit voor het stimuleren van innovaties die de…
Bij de behandeling van het Belastingplan is een amendement van CDA, CU, VVD, BBB en…
Tata Steel Nederland moet in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw stevig de broekriem aanhalen.…
Met 370 deelnemers was de Precisiebeurs al in mei uitverkocht. Beursorganisator Mikrocentrum, het verbindende platform…
Het Amerikaanse SurfacePrep heeft familiebedrijf Leering uit Hengelo overgenomen. Leering, actief in straal- en oppervlaktetechniek…
Metaalbedrijf Van Schijndel Metaal en Elektrolas, beide uit Noord-Brabant, hebben een onbemande laserlascel ontwikkeld die…