Categories: Actueel

Analyse: Spijkstaal had zulke mooie plannen

Spijkstaal (anno 1938) bouwt vanaf de jaren vijftig elektrisch aangedreven voertuigen zoals elektrotrekkers (de ijzeren hond), platformwagens en andere elektrische voertuigen die worden gebruikt op luchthavens, bloemenveilingen en in autofabrieken enzovoorts. Maar in Nederland werd het bedrijf vooral bekend door de rijdende kruidenierswinkels, beter bekend als de SRV-wagen (SRV = Samen Rationeel Verkopen), waarvan men er drie- tot vijfhonderd per jaar bouwde in Hoogeveen. Na een dreigend faillissement in de jaren negentig, omdat er geen vraag meer was naar die SRV-wagens, maakte het bedrijf in Spijkernisse een succesvolle doorstart. Spijkstaal richtte zich vanaf dat moment op de ontwikkeling, productie en verkoop van elektrisch aangedreven bijzondere voertuigen.

Spyk-e

In 2012 lanceerde Spijkstaal een kleine elektrische auto, voor binnenstedelijk gebruik op de Nederlandse markt, onder de naam Spyk-e. Directeur Werner Ghitti verklaarde destijds dat hij de concurrentie wilde aangaan met de brandstofversies van auto’s als de Fiat Panda en Toyota Aygo. Hij zei in 2020 in Nederland vijftien procent van de markt voor elektrische auto’s in handen te willen  hebben. Spijkstaal zei ook zich te zullen richten op elektrische fietsen en  scooters. Sterker, men had na jarenlange planning en voorbereiding de hele segmentatie van het e-voertuig gereed.

De directie zag vier markten, namelijk de industriële mobiliteit, de passagiersmobiliteit, stadsdistributie en consumentenmobiliteit. Om dat allemaal te kunnen realiseren, had men een reeks van strategische partners aan zich gebonden: Smith, Niemeyer, DK City, Italwin en Grevac (voor de Spyk-e). Voor de afzet van de producten ging Spijkstaal bouwen aan landelijk netwerk. “We willen samenwerken met autobedrijven, dealers en universelen”, aldus marketing manager Chiel den Dunnen destijds in Automobiel Management. Hij zei tot eind 2012 te gaan ‘proefrijden’. Voorts zag men kansen in het buitenland.

Doorstart

Spijkstaal kreeg in 2013 steun, nadat het met succes een beroep had gedaan op het Oranje Handelsmissiefonds, een project van MKB-Nederland, ING en KLM in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Maar het liep allemaal anders, gezien het faillissement. Mogelijk gaat Spijkstaal een doorstart maken met een nieuwe eigenaar; volgens de curator hebben meerdere geïnteresseerden zich gemeld.

Volgens het Financieele Dagblad denkt de curator op korte termijn meer te kunnen zeggen over de kansen op een doorstart. Ook wordt mogelijk een deel van de bedrijfsbezittingen verkocht. Niet al het werk zou stilliggen. De werkzaamheden worden op beperkte schaal voortgezet.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

3 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

4 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

4 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

4 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

4 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

4 dagen ago