Categories: Producten

Andritz kiest voor Gühring gereedschapbeheersysteem

Het gaat hier om een combinatie van een TM (Tool Management) automaat met 150 aangestuurde laden en 80 spiraaleenheden plus een tweetal ECO-kastsystemen met in totaal 18 laden; drie daarvan zijn voorzien van elektrisch afsluitbare kleppen. Het geheel wordt vanaf een centraal punt bestuurd. Door de gereedschapuitgifte te centraliseren en het gereedschapbeheer te automatiseren kan de onderneming efficiënter werken en worden kosten bespaard, onder andere door vermindering van de gereedschapvoorraad.

Als onderdeel van de Feed & Biofuel divisie van het Oostenrijkse concern Andritz AG produceert Andritz Sprout jaarlijks ongeveer 10.000 matrijzen en 30.000 rolvelgen voor palleteerpersen. In dergelijke persen worden gemengde grondstoffen via stationaire rolvelgen door de gaten van draaiende ringvormige matrijzen geperst zodat ze de vorm van langgerekte korrels (bijv. voor diervoeding) aannemen. Andritz beschikt onder andere over een grote verspanende afdeling met standaard- en speciaalmachines voor (carrousel-)draaien, hard nadraaien, (diepgat-)boren en soevereinen. In 2007 werden ongeveer 80 miljoen gaten geboord in het diameterbereik van 1,2 tot 25 mm, met een lengte tot 160 mm.

In de oude situatie was het gereedschapbeheer in handen van twee personen die op basis van ervaring hun bestellingen plaatsten. Tegen vakantietijd werden vaak extra bestellingen gedaan zodat men in die periode zeker niet mis zou grijpen. Vergeten bestellingen daarentegen leidden tot paniekbestellingen. Daarnaast was het uitgiftepunt van de gereedschappen niet 24 uur geopend, met als gevolg dat de medewerkers hun eigen voorraden aanlegden bij de machines. Ook was er geen volledig inzicht in het verbruik van de gereedschappen.

Het nieuwe systeem biedt volledige transparantie. Afhankelijk van hun bevoegdheid, krijgen de medewerkers via hun bestaande badges voor aanwezigheidsregistratie toegang tot het TM systeem. De persoonlijke autorisaties van de medewerkers zijn als een workflow in de TM-software aangelegd. Hierdoor worden de medewerkers stapsgewijs geleid naar de uitgifte van het juiste gereedschap.

Het nieuwe systeem is door de medewerkers van begin af aan geaccepteerd, mede omdat zij 24 uur per dag op een snelle en gebruiksvriendelijke manier toegang hebben tot het juiste gereedschap. Bovendien is het gereedschapbeheer nu manonafhankelijk. Sinds de invoering is het verbruik stabieler en op een lager niveau gekomen. Niet alle voordelen zijn in geld uit te drukken, maar Andritz verwacht dat het systeem zich binnen maximaal drie jaar heeft terugverdiend.

Gühring Nederland, Eindhoven

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago