De redenen hiervoor zijn een betere kwaliteit, snellere levertijden en de behoefte aan meer betrokkenheid tussen klanten en leveranciers. Van Diepe: ‘Het face-to-facecontact is en blijft uitermate belangrijk. Tel hierbij de behoefte aan maatwerk en bijbehorende kwaliteit met de gewenste en vaak korte levertijden op en de reshoring is een feit.’
Door teruglopende seriegroottes zie je dat bedrijven hun aandacht meer gaan richten op de enkelstuksproductie of kleine series. Bij Arutech, dat zelf ook buitenlandse klanten heeft, zien ze dat bepaalde klanten minder ver vooruit durven te kijken – of kunnen kijken – en daardoor vaker kleinere, repeterende, series werk bestellen in plaats van een ‘grote’ bestelling met het volume van een jaarverbruik. ‘Daarentegen zien we een stijging in het aantal klanten dat werk bij ons neer wilt leggen, dat nu nog wordt uitbesteed in het buitenland. Dit betreft dan vaak juist wel weer de grotere series draai- en freeswerk.’
Prijstechnisch is concurreren met een lagelonenland niet eenvoudig maar met de juiste processen, aandacht voor verbetering en een passend machinepark is het echter zeker niet onmogelijk. Wanneer factoren als kwaliteit (transparant met behulp van certificeringen, meetrapporten etc.), betrouwbaarheid (een levering volgens afspraak) en communicatie voor de klant daarnaast ook een belangrijke rol spelen is de stap naar reshoring gemakkelijker gemaakt.
‘We willen graag met de toeleverancier rond de tafel kunnen zitten, zonder daarbij de hinder van afstand en verschillen in taal en interpretatie te ervaren.’ Dergelijke standpunten horen we steeds vaker van klanten; zeker als het om nieuwe of gewijzigde producten gaat, verwachten klanten dat we actief meedenken in oplossingen en voorstellen aandragen die leiden tot een vereenvoudigde productie en dus ook kostenreducering. ‘Het meedenken en je verdiepen in het project van de klant is de voorwaarde van succes’, aldus Van Diepe.
Valerie is zich bewust van haar verantwoordelijkheden. ‘Recent hebben we een kunststof product dat we al enige tijd maken, in prijs verlaagd. Door de aanschaf van een nieuwe machine en een wijziging / optimalisatie van het productieproces, werd dit mogelijk. Hiermee maken we de klanten blij en bovendien denk ik dat we hiermee een goede vertrouwensrelatie met de klant opbouwen. Zo zal een eventuele vervolgopdracht of een nieuw product in de toekomst waarschijnlijk ook sneller onze kant uit komen.
Een ander, vergelijkbaar voorbeeld; iedereen weet wat er de afgelopen periode met de materiaalprijzen is gebeurd. Ik vind dat je bij een repeterende order dan ook naar de prijs moet kijken en dat je deze, na een goede calculatie, best mag verlagen. Hiermee doe je de opdrachtgever in elk geval een plezier en het werkt nooit in je nadeel.’ Opmerkelijk is het wel, aan de andere kant, een goede marketingstrategie. ‘We willen onze normale marges berekenen en deze hoeft echt niet exorbitant hoog te zijn.’
Verder met automatisering
Arutech telt ruim vijftig opdrachtgevers. ‘We willen nog wel verder groeien. Voor de toekomst is het in onze visie de uitdaging om met het huidige personeelsbestand toch te groeien.’
Het gehele interview staat in Vraag en Aanbod, deze week (week16)
Verba uit Sint-Oedenrode heeft het in jaren niet zo druk gehad. Het Brabantse bedrijf produceert…
Daar stond ik dan, 25 jaar geleden. Nagelbijtend, met klotsende oksels en scherp als een…
Ferross Staalbouw, een constructiebedrijf in Oss, heeft geïnvesteerd in een nieuwe buislaser, oftewel profiellaser. Met…
Door de handelsbeperkingen die de nieuwe Amerikaanse president Trump zal invoeren, valt de exportwaarde wereldwijd…
De Wim van der Hoek Award, een prestigieuze prijs in de wereld van precisietechniek, ging…
Ter gelegenheid van de Dag van de Ondernemer bracht minister Eddy van Hijum van Sociale…