De nieuwe hal is nodig door de groeiende omvang van de chipmachines. In het nieuwe logistiek centrum moeten onderdelen van leveranciers worden ontvangen en machinedelen verzendklaar worden gemaakt. Nu gebeurt dat nog op een ander deel van het terrein.
Saillant detail: de ruimte die ASML heeft voor de loods, ligt aan twee zijden van een straat. De bedrijf zou hier in theorie overheen kunnen bouwen, maar volgens directeur Vastgoed Teun Wartenbergh is dat niet werkbaar: ‘Het is onmogelijk om met de machines, die in delen op transport worden gesteld, met liften omhoog te gaan om die weg over te steken. Het vervoer van die superzware machinedelen waaraan vele instrumenten en kabels en slangen hangen, luistert heel nauw.’
Daarom heeft ASML de gemeente gevraagd of het de straat aan het wegennet kan onttrekken.
ASML investeerde de afgelopen jaren miljarden in de ontwikkeling van nieuwe chipmachines die werken op basis van extreem ultraviolet licht (EUV). Daarvoor werd ook een nieuwe fabriek ontwikkeld. De chipmachinebouwer heeft inmiddels voor 2 miljard euro aan orders binnengekregen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…