Categories: Actueel

Audi bespaart grondstoffen met Aluminium Closed Loop

De ‘Aluminium Closed Loop’ debuteerde in 2017 in de Audi-fabriek in Neckarsulm en werkt als volgt: bij het produceren van onder andere carrosseriedelen komt ‘snijafval’ vrij. Dit wordt verzameld en teruggestuurd naar de aluminiumproducent. Die recyclet het in platen van dezelfde hoge kwaliteit. Dit ‘secundaire aluminium’ wordt vervolgens gebruikt voor onderdelen voor de Audi’s A3, A4, A5, A6, A7, A8 en e-tron. Het ‘Aluminium Closed Loop’ recyclingproces is onlangs ook in de fabriek in Ingolstadt geïmplementeerd. De fabriek in Gy?r gaat er komend jaar gebruik van maken en daarna volgen ook andere Audi-productiefaciliteiten.

95% energiebesparing

Voor de productie van ‘secundair aluminium’ is de hoeveelheid benodigde energie maar liefst 95% lager dan voor nieuw aluminium. In Neckarsulm werkt Audi voor de ‘Aluminium Closed Loop’ inmiddels samen met twee aluminiumleveranciers. Dat heeft in 2019 geleid tot een vermindering van de CO2-uitstoot van circa 150.000 ton, een bijna zeventig procent grotere reductie dan in 2018.

Samen werken aan oplossingen

Met de overstap naar elektrisch rijden wordt het aandeel van de CO2-uitstoot in de productieketen groter. Samen met de productieprocessen van toeleveranciers verwacht Audi dat de productieketen per 2025 verantwoordelijk is voor bijna 25 procent van de totale CO2-uitstoot van de onderneming. Daarom werkt Audi in het kader van een gezamenlijk CO2-programma samen met leveranciers aan maatregelen om die uitstoot al in een vroegtijdig (productie)stadium te verminderen. De mogelijkheden liggen vooral op het gebied van gesloten materiaalketens (‘closed loops’, zoals voor aluminium) en het opvoeren van het gebruik van secundaire materialen. Ook het benutten van bewerkte of gerecyclede materialen en van polymeren leidt net als het gebruik van groene stroom tot aanzienlijke besparingen. Audi verwacht dat de resultaten van alle maatregelen per 2025 in volle omvang zichtbaar zijn. Per geproduceerde auto bedraagt het gemiddelde besparingspotentieel 1,2 ton CO2.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

16 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago