Actueel

Autobouwers zien de verkoop dalen door chiptekort

De grote autobouwers zagen hun verkoop vorig jaar dalen. Reden is niet een lagere vraag, maar een tekort aan chips waardoor er niet meer auto’s gemaakt konden worden. Door dit tekort is de focus ook verschoven naar modellen die meer marge opleveren, zoals elektrische auto’s.

Alhoewel de totale autoverkoop zakte, gaan elektrische auto’s als warme broodjes over de toonbank (Volkswagen ID.3).

De Duitse autobouwer Volkswagen heeft vorig jaar 8,88 miljoen auto’s, bestel- en vrachtwagens verkocht. Dat zijn er 4,5 procent minder dan in 2020 en hiermee ligt de verkoop op het laagste niveau sinds tien jaar. Volkswagen wijt de dalende verkoopcijfers aan een schrijnend tekort aan halfgeleiders, waardoor het niet in staat is om meer voertuigen af te leveren.

Productiestop

Autofabrikanten over de hele wereld werden in de loop van vorig jaar geconfronteerd met een productiestop door een tekort aan chips. Zo legde de fabriek van Audi in Brussel de productie dagen stil en draaide ook de Volvo-fabriek in Gent enkele weken op halve kracht. In het kielzog van de autobouwers ondervinden ook metaalbedrijven en andere toeleveranciers hinder van het tekort aan chips in de automotive.

Volkswagen

De pijn bij Volkswagen is ongelijk verdeeld over de verschillende merken. Het moedermerk Volkswagen kende een daling van 8,1 procent waarbij de verkoop net onder de 4,9 miljoen uitkwam. Audi, in aantallen het tweede belangrijkste merk van de groep, kende een lichte afname van 0,7 procent. Skoda, de derde auto in de groep, boekte een sterke achteruitgang van 12,6 procent.

Seat (+10,3%) en Porsche (+10,9%) kenden binnen de Volkswagen-groep dan weer een beter jaar dan 2020. Bij Porsche was er net als bij Lamborghini zelfs sprake van een nieuw verkooprecord (8.405 exemplaren). Ook het aantal verkochte elektrische auto’s steeg aanzienlijk met 96 procent tot 452.900 elektrische exemplaren.

Verkoop elektrische auto’s sterk in de lift

Ook de Renault Group zag de verkoop van auto’s door het tekort aan chips met 4,5 procent zakken. Vorig jaar werden 2,69 miljoen voertuigen afgeleverd. Opvallend is het grote aandeel elektrische auto’s in de Europese verkoopcijfers. Dertig procent van de voertuigen die hier verkocht werden had een elektrisch aangestuurde motor.

Niet alleen is de elektrische auto populair op het moment, tevens zouden deze modellen volgens autokenners meer marge opleveren. In het licht van het tekort aan chips geven autobouwers om deze reden bij de bouw voorrang aan de elektrische auto en andere voertuigen die veel marge opleveren.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago