Autobranche zet kansen in crisistijd op een rij

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Vijftig prominente marktspelers, belangenorganisaties en instellingen uit de gehele autobranche hebben op communicatief vlak de handen ineen geslagen. Hun visies op de huidige turbulente tijden in de autobranche zijn gisteren gebundeld verschenen in boekvorm tijdens de drukbezochte Automotive Insight!

De titel van het boek luidt: CRISIS? Analyses, meningen en adviezen van 50 prominente automotive insiders. In dit tijdsdocument rond de turbulente tijden anno 2009 in de autobranche komen alle branchesegmenten aan bod. Van productie, verkoop, leasing, fleetmanagement, aftersales en schade tot demontage en recycling.

Er komen in het boek ruim 250 kansen en aanbevelingen naar voren. Enerzijds om het onderste uit de kan te halen in deze economisch mindere tijden en anderzijds om sterker te worden dan ooit. Er worden ook de nodige kansen voor de klant gegeven. Het boek is tot stand gekomen op initiatief van Automotive Insiders! Dit is het onafhankelijke kennis- en informatiecentrum voor de autobranche.Stemming beter dan verwacht
De stemming is in de Nederlandse autowereld beter dan je tijdens deze economisch mindere tijden zou verwachten. Duidelijk is weliswaar dat de marktspelers last hebben van de huidige economische situatie, maar de teneur van veel bijdragen is dat men een tandje bij zet en het wel overleeft. Sommigen zien zelfs voordelen in de recessie. Zo vindt men het een goede zaak dat zwakke broeders van de markt verdwijnen en dat je in je eigen bedrijf weer eens de puntjes op de i kan én moet zetten.

Verkoop
Uit de bijdragen komt naar voren dat de marktspelers die zich op dit moment vooral met de verkoop (gebruikt en/of nieuw) van auto’s bezighouden, de meeste gevolgen ondervinden van de crisis. Organisaties waarin de werkplaats een grote rol speelt in het businessmodel, zijn er beduidend beter aan toe. Sterker nog, zij geven aan juist te profiteren van deze tijden. Het uitstellen van het kopen van een andere auto betekent dat men langer in de huidige auto doorrijdt – en dus ook vaker onderhoud, reparatie en auto-onderdelen nodig heeft.

De leasemaatschappijen geven op hun beurt aan dat leasing onder druk staat. Zij zetten echter fors in op de ontwikkeling van aanvullende producten en diensten om het tij te keren. Zo lanceren zij duurzame, kostenbesparende autoreglementen en leggen het accent steeds meer op het leasen van tweedehands auto’s. De schadeherstellers lijken de recessie tot nu toe redelijk te doorstaan.

Het boek kan besteld worden via automotiveinsiders