Categories: Actueel

Automatisch koelsmeren: de volgende stap in automatisering van de verspaning

‘In de verspaningswereld zie je dat er steeds meer wordt geautomatiseerd. Er wordt steeds vaker met robots gewerkt rondom de verspaningsmachines. Daarentegen worden watermengbare koelsmeermiddelen meestal handmatig bijgevuld. Om daarbij aan te haken hebben wij de samenwerking gezocht met Gibas. Doel van de samenwerking is een betrouwbaar én betaalbaar bijvulsysteem te ontwikkelen zodat onze afnemers van koel- en smeermiddelen daar geen omkijken meer naar hebben. Wat we hebben ontwikkeld is de Fluid Fill Matic (FFM)’, aldus Van Amerongen.


Dit systeem is simpel gezegd zo ingesteld dat het oliereservoir wordt bijgevuld als deze een vooraf ingesteld niveau heeft bereikt. Door regelmatig bij te vullen, stel bij een niveauverlaging van enkele procenten, blijft de olieconcentratie gelijkmatiger. Ook treden er dan slechts minimale temperatuurverschillen op.

Modulair

Het FFM-systeem kun je gebruiken voor één machine, maar je kunt hem modulair uitbreiden naar meerdere machines. Via een vat olie, een oliepomp, een ringleiding die met waterdruk de vloeistof verdeelt over alle aangesloten machines, houd je alle reservoirs op peil. Elke machine is voorzien van een oliereservoir met een elektronische vlotter, die er voor zorgt dat het reservoir op een vastgesteld niveau blijft. Het leidingsysteem is beveiligd met een intelligente waterstop die voorkomt dat bij leidingbreuk duizenden liters uit de waterkraan op de vloer terechtkomen. Verder is elke FFM bij elke machine beveiligd. Als het bijvulsysteem langer dan bijvoorbeeld 1 minuut bijvult, dan stopt het bijvullen.

Betaalbaar

‘Op de Technishow 2018 hebben we deze machine geïntroduceerd. Hij verwierf zelfs een nominatie voor de TechniShow Commerciële Innovatie Award. Sindsdien, schat ik, hebben we er zo’n 150 stuks verkocht. Ons systeem onderscheidt zich vooral in de betrouwbaarheid en betaalbaarheid. We hebben een betaalbaar systeem ontwikkeld dat voor 80 procent van de metaalbewerkende bedrijven bereikbaar is. Dat is waar men naar op zoek is’, weet Van Amerongen. ‘Uiteindelijk moet het ook terugverdiend worden. Per machine kost het ongeveer 2.000 euro. Dat is een brutoprijs. We zijn leverancier van koelsmeermiddelen. Dus als we een contract sluiten voor het leveren van de koelsmeermiddelen dan kunnen we een flinke korting geven voor de Fluid Fill Matic (FFM).’

Het systeem is volgens Van Amerongen snel terug te verdienen omdat je geen mensen meer nodig hebt om het olieniveau in elke machine bij te vullen. Die mensen kunnen nu wat anders gaan doen. Los daarvan is het proces ook nog eens beheersbaarder, machines staan niet stil en de kans op schuimvorming is lager. ‘Ik denk dat het systeem voor een gemiddelde afnemer een terugverdientijd heeft van anderhalf jaar.’ Volgens Van Amerongen besteedt een gemiddeld bedrijf met tien machines 46 arbeidsdagen per jaar per machine aan het bijvullen van koelsmeermiddelen. Het automatiseren van tien machines vergt een investering van 19.950 euro, maar levert aan besparing op arbeidsloon en 10 procent op het verbruik van het koelsmeermiddel 12.254 euro op (46 dagen x 8 uur x uurloon € 30,00 + vermindering koelsmeermiddel).

Het centrale vat met koelsmeermiddel is voorzien van een detector die aangeeft als het vat bijna leeg is. Het enige wat je dan nog handmatig moet doen is een nieuw vat aansluiten. Daarnaast zul je regelmatig de concentratie van het koelsmeermiddel moeten bepalen om vast te stellen of deze voldoende is.

Met deze besparingstool kun je bepalen wat de besparing is van een oliebijvulsysteem: www.fluidfillmatic.nl/besparingstool

Gerard ten Bulte

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago