Vooral bij bedrijven met een gemixte inzet binnen en buiten komt het nieuwe veiligheidssysteem tot haar recht. Nu wordt bij veel van dergelijke bedrijven nog erg snel binnen gereden. Bij andere bedrijven worden de heftrucks begrensd op een veilige snelheid voor de binnenruimtes, maar daar wordt buiten dan juist weer aan productiviteit ingeboet. Met het nieuwe veiligheidssysteem van Jungheinrich wordt het mogelijk om de maximum werksnelheden binnen en buiten te differentiëren.
Jungheinrich maakt voor het systeem gebruik van een radar aan het cabinedak van de heftruck die een kegelvormig radarsignaal naar boven uitstoot. Aan de hand van het signaal dat retour komt, krijgt de trucksoftware opdracht om de rijsnelheid te begrenzen of juist de begrenzing op te heffen. Het systeem werkt volledig automatisch. De actuele status wordt op het dashboard van de chauffeur getoond, maar is ook voor omstanders buiten de heftruck zichtbaar door een lichtbalkje van rode en groene lampjes op de cabine. Ook de hydraulische functies van de heftruck kunnen door het systeem worden begrensd of zelfs uitgeschakeld. Jungheinrich introduceert het systeem allereerst op de diesel- en LPG-vorkheftrucks met Hydrostatic Drive aandrijving. Gezien het verbod op het gebruik van dieselheftrucks in binnenruimtes verwacht de Nederlandse vestiging in de praktijk het systeem alleen op LPG-heftrucks toe te passen.
Jungheinrich biedt diverse vooruitstrevende veiligheidssystemen op en rondom vorkheftrucks. Zo vermindert Drive Control automatisch de rijsnelheid in bochten en wanneer de last hoger dan 1500 mm geheven wordt. Lift Control gaat nog een stap verder en vermindert tevens automatisch de neigsnelheid, biedt neighoek-aanduiding op het dashboard en verschuift de sideshift naar het (veiligere) midden met een druk op de knop.
Access Control zorgt ervoor dat de vorkheftruck niet zonder gordel om kan worden gestart. Nagenoeg alle heftrucks van Jungheinrich beschikken standaard ook over een automatische parkeerrem. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten en de heftruck tot stilstand is afgeremd, wordt de parkeerrem automatisch geactiveerd. Ook op hellingen. Zo kunnen de trucks nooit onbedoeld wegrollen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…