De assemblage van printplaten, dat is de kernactiviteit van Matas. Veel soortgelijke bedrijven verkassen dergelijke productieactiviteiten naar Azië of China om op loonkosten te besparen. Bij dit Brabantse bedrijf zal dit echter nooit gebeuren, want de kwaliteit die nu wordt geboden, kan ‘ver weg van huis’ nooit gerealiseerd worden. Zoveel mogelijk automatiseren en de productie in Nederland zo efficiënt mogelijk maken, zijn dan ook de sleutelwoorden in deze onderneming.
‘Allereerst zijn we begonnen met het schrijven van onze eigen software voor ons machinepark. Dat was onze eerste stap om de kwaliteit naar een hoger niveau te brengen. We kunnen nu 38 duizend componenten per uur draaien met anderhalve operator op twee machines. In Azië draaien dan wel machines met een hogere capaciteit, maar die worden bediend door 5,6 medewerkers. Aangezien de lonen daar ook stijgen, is het voor ons dan ook geen optie om naar dergelijke lageloon landen te gaan. Wij kozen ervoor om in Nederland te investeren in systemen en machines waarmee we voorop blijven lopen met onze kwaliteit’, legt algemeen directeur Guido Bergman uit. Een voorbeeld van zo’n systeem is het geïnstalleerde pakket Isah-7 waarmee de interne logistiek wordt beheerst. Met 60 duizend verschillende onderdelen in huis is dat geen overbodige luxe. Ook wordt bij Matas alleen nog met 2D-barcodes gewerkt omdat deze veel meer informatie geven dan de gewone barcodes.
Papierloos
Een andere stap die bij Matas is gezet om de productieprocessen nog meer onder controle te krijgen is de aanschaf van het totale Aegis-MOS systeem. Met deze investering is het bedrijf de eerste in Europa, die deze software op het allerhoogste niveau gebruikt. ‘Deze software helpt ons om producten en processen inzichtelijk te maken voor zowel onze medewerkers als onze klanten. Het pakket maakt het bovendien mogelijk dat onze werkplaats helemaal papierloos is omdat alle werkinstructies direct bij de medewerker op de monitor verschijnen’, legt Bergman. Normaal duurt het zo’n twee jaar om zo’n softwarepakket te implementeren, maar bij Matas is alles op alles gezet en was het systeem na vier maanden al operationeel. Met behulp van Aegis-MOS is bijvoorbeeld ook te zien welk component op welke plaat wordt gemonteerd en wanneer dat gebeurt. ‘Klanten kunnen hun product nu helemaal volgen en zien of onze standaard levertijd van 35 werkdagen haalbaar is. Ook kunnen ze het inkooptraject helemaal volgen. Deze interactie met klanten wordt op prijs gesteld.’
Foutloze machines
Bij deze automatiseringsronde is vooral de nadruk gelegd op het contact met klanten. De volgende fase is vooral gericht op het automatiseren van het contact met de leveranciers en het verder uitbreiden van het MOS pakket. ‘We zijn voorlopig klaar voor de toekomst met onze recente automatiseringen. Groot voordeel is dat fouten zoveel mogelijke zijn gereduceerd. Mensen maken namelijk altijd fouten en de machines niet.’