‘Allereerst zijn we begonnen met het schrijven van onze eigen software voor ons machinepark. Dat was onze eerste stap om de kwaliteit naar een hoger niveau te brengen. We kunnen nu 38 duizend componenten per uur draaien met anderhalve operator op twee machines. In Azië draaien dan wel machines met een hogere capaciteit, maar die worden bediend door 5,6 medewerkers. Aangezien de lonen daar ook stijgen, is het voor ons dan ook geen optie om naar dergelijke lageloon landen te gaan. Wij kozen ervoor om in Nederland te investeren in systemen en machines waarmee we voorop blijven lopen met onze kwaliteit’, legt algemeen directeur Guido Bergman uit. Een voorbeeld van zo’n systeem is het geïnstalleerde pakket Isah-7 waarmee de interne logistiek wordt beheerst. Met 60 duizend verschillende onderdelen in huis is dat geen overbodige luxe. Ook wordt bij Matas alleen nog met 2D-barcodes gewerkt omdat deze veel meer informatie geven dan de gewone barcodes.
Een andere stap die bij Matas is gezet om de productieprocessen nog meer onder controle te krijgen is de aanschaf van het totale Aegis-MOS systeem. Met deze investering is het bedrijf de eerste in Europa, die deze software op het allerhoogste niveau gebruikt. ‘Deze software helpt ons om producten en processen inzichtelijk te maken voor zowel onze medewerkers als onze klanten. Het pakket maakt het bovendien mogelijk dat onze werkplaats helemaal papierloos is omdat alle werkinstructies direct bij de medewerker op de monitor verschijnen’, legt Bergman. Normaal duurt het zo’n twee jaar om zo’n softwarepakket te implementeren, maar bij Matas is alles op alles gezet en was het systeem na vier maanden al operationeel. Met behulp van Aegis-MOS is bijvoorbeeld ook te zien welk component op welke plaat wordt gemonteerd en wanneer dat gebeurt. ‘Klanten kunnen hun product nu helemaal volgen en zien of onze standaard levertijd van 35 werkdagen haalbaar is. Ook kunnen ze het inkooptraject helemaal volgen. Deze interactie met klanten wordt op prijs gesteld.’
Bij deze automatiseringsronde is vooral de nadruk gelegd op het contact met klanten. De volgende fase is vooral gericht op het automatiseren van het contact met de leveranciers en het verder uitbreiden van het MOS pakket. ‘We zijn voorlopig klaar voor de toekomst met onze recente automatiseringen. Groot voordeel is dat fouten zoveel mogelijke zijn gereduceerd. Mensen maken namelijk altijd fouten en de machines niet.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…