Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van lijmapplicaties. Tenminste in de machines die AWL bouwt.
Volgens dit Harderwijker bedrijf heeft lijmen vooral in de automobielindustrie een enorme sprong gemaakt en is, naast laserlassen , de trend. Carrosseriedelen, deuren, achterkleppen en motorkappen zijn onderdelen van de auto waarbij lijmen regelmatig wordt toegepast.
Gewicht
Een van de belangrijkste drijfveren voor de toepassingen van lijmen is de gewichtsbesparing die op deze manier kan worden gerealiseerd. Daarnaast biedt lijmen de mogelijkheid om combinaties van materialen die niet gelast kunnen worden toch te verbinden, zoals staal met aluminium of kunststof. Ook biedt deze toepassing een zeer hoge stijfheid en goede crasheigenschappen, omdat er een continue verbinding is.
AWL heeft in het verleden al meerdere projecten uitgevoerd met lijmen. Hierbij ging het zowel om structuurlijmen, afdichtingslijmen als anti-dreunlijmen. De verwachting van het bedrijf is dat meer en meer klanten in de toekomst gebruik zullen maken van lijmverbindingen. Omdat de focus in de automobielindustrie sterk gericht is op gewichtsreductie, zullen producten steeds vaker uit lichtgewicht combinaties bestaan, waarbij de onderlinge verbindingen worden gelijmd.
Om de kwaliteit van het lijmproces te waarborgen zijn er echter wel een aantal randvoorwaarden waar rekening mee gehouden moet worden:
- De losse delen. Delen moet relatief schoon zijn, er moet voldoende ruimte zijn om de lijmrups te plaatsen.
- De lijm zelf. Afhankelijk van het product en het nabewerkingsproces dient de juiste lijmsamenstelling gekozen te worden.
- Lijmspecifieke apparatuur. Afhankelijk van de lijmsoort dient de juiste lijmdoseringsinstallatie en lijmkop te worden gebruikt. De lijmkop kan eventueel ook op een robot worden gemonteerd.
- Kwaliteitscontrole. Om te controleren of de lijmrups volgens de specificaties is aangebracht kan er een camerastation worden geplaatst.
Veelal wordt lijmen gecombineerd met puntlassen, om de lijm de mogelijkheid te geven uit te harden, en er zeker van te zijn dat alle delen op de juiste manier verbonden zijn.