Hybride auto’s zijn geen uitzondering meer in de automobielindustrie. Wet-en regelgeving stellen steeds strengere eisen aan de reductie van uitlaatgassen (CO2). Hierdoor is de vraag naar lichtere materialen aanzienlijk gestegen en hebben de ontwikkelingen op het gebied van verbinden een vlucht genomen.
AWL heeft al veel ervaring met het booglassen van aluminium. Het lassen van dit materiaal door middel van puntlassen was tot nu toe nieuw. De klant had in dit project duidelijke argumenten voor het toepassen van deze techniek. Een groot voordeel is de snelheid; ieder punt wordt in 180 milliseconde gelast. Met een zeer korte taktijd is AWL er in geslaagd kwaliteit en cyclustijd binnen de specificaties te realiseren.
Uiteraard brengt het toepassen van nieuwe technologieën uitdagingen met zich mee. Aluminium bezit in vergelijking met staal een hoger elektrisch- en warmtegeleidingsvermogen, waardoor meer stroom nodig is. De grote hoeveelheid stroom brengt een groter magnetisch veld met zich mee. De lastang, het hanteergewicht van de robot en de mallen zijn hierop aangepast.
De laatste PMI-gegevens lieten een verdere teruggang zien in de Nederlandse industriële sector. De matte…
Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…
De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…
Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…
Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…
De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…