AWL-Techniek bouwt productielijn voor Kirchhoff Automotive

Op het gebied van veiligheid en ergonomie, is de cockpit de belangrijkste interface tussen de auto en de bestuurder. Het onderdeel brengt de constructiedelen en de individuele systemen samen. Een belangrijk aspect van de cockpit is het frame waarop de meeste onderdelen zijn gemonteerd: de Cross Car Beam.

Ofschoon deze CCB in Amerika reeds met laser gelast wordt, is het laserlassen van een CCB (Cross Car Beam = dwarsbalken) voor Europese begrippen uniek.

Om naast Amerika ook Europa te voorzien van lasergelaste CCB’s, heeft Kirchhoff AWL in 2011 de opdracht gegeven tot het ontwikkelen en realiseren van een laserlasmachine. Kirchhoff Automotive is een van de meest toonaangevende toeleveranciers van metaalstructuren in de automobiel industrie. Het traditionele, maar zeer innovatieve familiebedrijf bestaat 225 jaar en kan terugkijken op een interessante en indrukwekkende geschiedenis.

Conceptkeuzes

Gedurende het afgelopen jaar zijn vijf verschillende conceptkeuzes door AWL begeleid. Door nauwe samenwerking met Kirchhoff is het meest passende concept gevonden met betrekking tot onder andere investering, cyclustijd, logistiek en procesbetrouwbaarheid. Daarbij is uiteindelijk gekozen voor een concept dat aanzienlijk afwijkt van het reeds bestaande productieconcept in Hermosillo, Mexico.

4D technologie

Het project bestaat uit vier machines. De eerste machine is het projectielasportaal dat volledig geautomatiseerd moeren op de enkele onderdelen last op basis van weerstandlassen. Daarna vervolgt het product zijn weg naar twee laserlascellen. Tijdens het laserlasproces wordt de laserlaskwaliteit gecontroleerd door middel van 4D technologie. Deze informatie wordt gelogd in de PLC met behulp van een unieke scanbare QR-code op het onderdeel. Eventuele fouten worden op deze manier direct geconstateerd waarna het product uit het proces wordt gehaald en in het nabewerkingstation wordt hersteld. Tenslotte worden in de push-nut montage machine de ‘push-nuts’ automatisch gemonteerd.

Delen laserbron

In het laserlasproces wordt gebruik gemaakt van het AWL Beam Switch systeem waarbij twee robots één laserbron delen. Hierbij wordt gelast met vaste optieken aan de robot. Met name het toepassen van deze AWL laserlasontwikkeling is de sleutel naar succes in dit project. Het systeem beschikt over een hoge mate van 3D flexibiliteit die voor het lassen van een CCB noodzakelijk is. Dit is uniek in de wereld en wijkt af van de gekozen configuratie die voor de productie wordt gebruikt van dezelfde CCB’s voor de Amerikaanse markt.

Kirchhoff Automtive

AWL-Techniek

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

51 minuten ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

23 uur ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago