AWL-Techniek bouwt productielijn voor Kirchhoff Automotive

Op het gebied van veiligheid en ergonomie, is de cockpit de belangrijkste interface tussen de auto en de bestuurder. Het onderdeel brengt de constructiedelen en de individuele systemen samen. Een belangrijk aspect van de cockpit is het frame waarop de meeste onderdelen zijn gemonteerd: de Cross Car Beam.

Ofschoon deze CCB in Amerika reeds met laser gelast wordt, is het laserlassen van een CCB (Cross Car Beam = dwarsbalken) voor Europese begrippen uniek.

Om naast Amerika ook Europa te voorzien van lasergelaste CCB’s, heeft Kirchhoff AWL in 2011 de opdracht gegeven tot het ontwikkelen en realiseren van een laserlasmachine. Kirchhoff Automotive is een van de meest toonaangevende toeleveranciers van metaalstructuren in de automobiel industrie. Het traditionele, maar zeer innovatieve familiebedrijf bestaat 225 jaar en kan terugkijken op een interessante en indrukwekkende geschiedenis.

Conceptkeuzes

Gedurende het afgelopen jaar zijn vijf verschillende conceptkeuzes door AWL begeleid. Door nauwe samenwerking met Kirchhoff is het meest passende concept gevonden met betrekking tot onder andere investering, cyclustijd, logistiek en procesbetrouwbaarheid. Daarbij is uiteindelijk gekozen voor een concept dat aanzienlijk afwijkt van het reeds bestaande productieconcept in Hermosillo, Mexico.

4D technologie

Het project bestaat uit vier machines. De eerste machine is het projectielasportaal dat volledig geautomatiseerd moeren op de enkele onderdelen last op basis van weerstandlassen. Daarna vervolgt het product zijn weg naar twee laserlascellen. Tijdens het laserlasproces wordt de laserlaskwaliteit gecontroleerd door middel van 4D technologie. Deze informatie wordt gelogd in de PLC met behulp van een unieke scanbare QR-code op het onderdeel. Eventuele fouten worden op deze manier direct geconstateerd waarna het product uit het proces wordt gehaald en in het nabewerkingstation wordt hersteld. Tenslotte worden in de push-nut montage machine de ‘push-nuts’ automatisch gemonteerd.

Delen laserbron

In het laserlasproces wordt gebruik gemaakt van het AWL Beam Switch systeem waarbij twee robots één laserbron delen. Hierbij wordt gelast met vaste optieken aan de robot. Met name het toepassen van deze AWL laserlasontwikkeling is de sleutel naar succes in dit project. Het systeem beschikt over een hoge mate van 3D flexibiliteit die voor het lassen van een CCB noodzakelijk is. Dit is uniek in de wereld en wijkt af van de gekozen configuratie die voor de productie wordt gebruikt van dezelfde CCB’s voor de Amerikaanse markt.

Kirchhoff Automtive

AWL-Techniek

De redactie

Recent Posts

Hydrauliek veilig ontluchten of drukloos maken met Safety Bucket

De Hydraulic Safety Bucket wordt gebruikt om een hydraulische installatie of component veilig te kunnen…

3 dagen ago

Omron + Dassault Systèmes op tour door Europa

Omron Industrial Automation en Dassault Systèmes starten dit najaar de ‘Make It Excellent’-tour door Europa met…

3 dagen ago

Partnership Heudra en Rodin Machining

Rodin Machining, een snelgroeiende metaalbewerker gespecialiseerd in CNC draaien- en frezen, kondigt een strategisch partnership…

4 dagen ago

Productie in Duitse machinebouw zakt onverwacht in 2024

De productie in de Duitse machinebouwsector zal in 2024 naar verwachting met acht procent dalen,…

4 dagen ago

Aandacht kleine bedrijven voor online veiligheid vermindert

Digitale veiligheid blijft in de samenleving en economie van levensbelang. Het algemene kennisniveau en de…

4 dagen ago

Valk Welding breidt Europees netwerk uit met Finse vestiging

Valk Welding heeft zijn netwerk uitgebreid met een filiaal in Finland. Dat maakte de specialist…

4 dagen ago