AWL-Techniek heeft een machine gebouwd voor de fabricage van raamsierstrippen voor auto’s. Met deze machine kunnen 430.000 sierstrippen per jaar worden voorzien van 5,2 miljoen montageclips. Het betreft drie verschillende automodellen.
Tot op heden werd dit proces altijd handmatig uitgevoerd, aangezien er geen alternatief beschikbaar was. Een kostbaar en niet proces zeker proces. AWL is, vanwege haar kennis van verbindingstechnieken en automatsering, gevraagd een machine te ontwikkelen die het proces volledig automatiseert. En dat is een wereldprimeur.
AWL verwacht voor dit soort toepassingen in de toekomst veel vaker gevraagd te worden. ‘We maken auto’s niet alleen stevig en veilig, vanaf nu maken we ze ook gewoon mooier’, aldus Michel van den Bor, Project Coördinator bij AWL.
Montageclips
De raamsierstrippen hebben al een volledige behandeling gehad, voordat ze in de machine van AWL worden geplaatst en zijn bijna gereed om aan de auto te worden bevestigd. Hiervoor dienen nog een aantal montageclips aangebracht te worden aan de sierstrip. Klinkt eenvoudig, maar dat is het niet.
In drie stappen worden zowel de sierstrip als de clips voorzien van primer, harder en lijm. Elke laag wordt afzonderlijk gecontroleerd op kwaliteit. Uiteindelijk bestaat elke lijmverbinding uit vijf processtappen. Vanwege het versnellen van het uithardingsproces, zijn de mallen standaard verwarmd.
Als de clips gemonteerd zijn worden de extensies voor handling afgeknipt. Dit gebeurt zeer gecontroleerd om zo min mogelijk knipkrachtoverdracht op de sierstrip zelf te krijgen, aangezien dit voor beschadiging kan zorgen.
Als de raamsierstrip klaar is, wordt deze middels vacuüm uit de mal genomen en voorzien van een productiecode. Vervolgens wordt de sierstrip op een transportband geplaatst. Vanuit hier kunnen ze verscheept worden naar hun eindbestemming voor de eindassemblage bij de OEM’s.