De Caterpillar-fabriek in ‘s-Hertogenbosch produceert grote bouwonderdelen van tot wel 30 ton, bestaande uit allerlei verschillende staallegeringen. Dankzij de overstap op compleet nieuwe materiaalbewerkingsmachines bespaart de expert in bouwmachines waardevolle tijd: de GTG-25-slijpmachines van Atlas Copco Tools verkorten met hun revolutionaire turbineaandrijving de cyclusduur en verbeteren tegelijkertijd de ergonomie.
De Caterpillar-fabriek in ‘s-Hertogenbosch heeft zich via de productie van dergelijke geavanceerde onderdelen binnen het concern ontwikkeld tot een expertisecentrum voor grote staalconstructies. ‘We hebben op deze locatie ongeveer 120 medewerkers, waarvan er alleen al 27 actief zijn op de lasafdeling’, zegt Gerrit-Jan Leeijen, Asset & Maintenance Supervisor bij Caterpillar Work Tools. ‘Tot nu toe hebben we daar voornamelijk elektrische slijpmachines gebruikt’, zegt de onderhoudsverantwoordelijke, ‘maar de staalkwaliteit wordt steeds hoger en de laswerkzaamheden steeds complexer. Elektrische gereedschappen stuiten hier steeds vaker op hun beperkingen.’
Leeijen noemt als voorbeeld 230 volt-apparaten, die vaak al na een paar (12 tot 15) minuten lasnaden schoonslijpen en egaliseren oververhit dreigden te raken, en daarom lange afkoelperiodes nodig hadden. Dit betekende dat Caterpillar per werkplek elke slijpmachine twee, soms drie keer moest aanschaffen. ‘En naast die vervelende uitvalperiodes door oververhitting hadden we bij de elektrische slijpmachines ook nog flinke onderhouds- en reparatiekosten.’ Volgens Leeijen waren er vrijwel dagelijks storingen. Omdat het fijne slijpstof van het metaal in de wikkelingen van de elektromotor terechtkwam, was er regelmatig kortsluiting.
Voor de onderhoudsleider van Caterpillar kwam het aanbod om zonder verplichtingen een GTG 25 uit te proberen daarom precies op het juiste moment. Fabrikant Atlas Copco Tools belooft een effectief uitgangsvermogen van 2,5 kW, bij een machine van slechts 2,1 kg. “Zoveel vermogen bij zo weinig gewicht hadden we nog niet gezien. Daarom hebben we de persluchtslijper uitgebreid getest, in allerlei omstandigheden”, vertelt Leeijen, die van zijn collega’s alom positieve reacties kreeg. De onderhoudssupervisor zag niet alleen dat de werknemers bij het slijpen geen gedwongen pauzes meer hoefden te nemen om de machines af te laten koelen of te vervangen; voor hem was vooral belangrijk dat ze goede ervaringen hadden met de ergonomie en de bewerkingstijd van de slijpers.
‘Vooral bij bovenhoofdse werkzaamheden valt het lage gewicht van de GTG 25 positief op, en dankzij de handige, compacte bouwwijze kunnen collega’s op de lasafdeling met het apparaat makkelijk schrobben en egaliseren, ook op lastig toegankelijke plekken.’ Hiertoe draagt ook de goed uitgewerkte startbeveiling bij. Deze voorkomt dat de machine onopzettelijk start en maakt het mogelijk om veilig te werken, zelfs met dikke lashandschoenen. Volgens Leeijen is de nieuwe turboslijper zodoende uitstekend geschikt voor de praktijk.
De turbineslijper had geen enkel probleem met de stevige test: het slijpen van vaak meerlaagse lasnaden met 125-mm-slijpmiddelen en zeer resistente staalkwaliteiten. De GTG 25 werd door de werknemers ook na korte tijd al volledig geaccepteerd. “Zij waren behalve met het gebruiksgemak ook vooral erg blij met de geïntegreerde balanscorrectie”, weet Leeijen. Dankzij de “Autobalancer” heeft de GTG veel minder vibraties dan gewone machines: in een holle ruimte met olie op de uitgaande as draaien stalen kogels, die onevenwicht in het slijpmiddel zelfstandig corrigeren en daardoor het trillingsniveau van de machine reduceren tot onder de 3 m/s², of er nu schrob-, scheidings- of lamellenschijven worden gebruikt.
Het is dus geen wonder dat Caterpillar intussen een groot deel van zijn laswerkplekken heeft uitgerust met GTG-25-turbineslijpers. ‘En mochten er in de toekomst nog meer elektrische slijpers uitvallen, dan gaan we die niet meer repareren, maar vervangen door de veel robuustere GTG’s’, besluit Leeijen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…