BAM en TBI tekenen contract voor bouw Sluiskiltunnel

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De combinatie BAM (BAM Civiel – Wayss & Freytag Ingenieurbau) en TBI (Croon – Mobilis) heeft opdracht verworven voor de realisatie van de Sluiskiltunnel onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen, ter hoogte van de brug bij Sluiskil.

De Gedeputeerde Staten van de Provincie Zeeland heeft hiermee het voornemen in een definitieve beslissing omgezet. De provincie heeft de verantwoordelijkheid overgedragen aan de BV KanaalKruisingSluiskil (KKS), die speciaal hiervoor is opgericht. Deze week is het contract door BV KKS en bouwcombinatie BAM-TBI officieel getekend. De aanneemsom is 208 miljoen euro.

Sluiskiltunnel

De Sluiskiltunnel krijgt twee geboorde buizen van elk circa 1.150 meter lengte, die op het diepste punt ruim 33 meter beneden NAP komen te liggen. De tunnel wordt in totaal 1.330 meter lang. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa 11 meter, hetgeen vergelijkbaar is met de Westerscheldetunnel. De verwachting is dat het boorproces begin 2013 zal starten.

Medio 2015 oplevering

De opdracht omvat daarnaast ook de bouw van aansluitende wegen en twee ongelijkvloerse kruisingen. Het project wordt medio 2015 opgeleverd.