In magazijnen en fulfilmentcentra zorgen barcodes voor het identificeren en sorteren van pakketten. Gewoonlijk scant een reeks van vijf camera’s rondom een transportband de barcode, waarna het pakket naar het juiste gebied wordt verplaatst. Een deel wordt echter niet bij de eerste scan gelezen. Om dergelijke gevallen te beperken, heeft Prime Vision Barcode Vision ontwikkeld.
Er zijn meerdere redenen voor no-reads. Een barcode kan beschadigd zijn en niet meer leesbaar zijn. Het oppervlak van het pakket kan niet-vlak zijn, zoals bij een vervormbare plastic verpakking, een cilindrisch voorwerp of een gesloten voorblad met het etiket erop. De barcode kan slechts gedeeltelijk zichtbaar zijn als het etiket rond een hoek is geplakt. Printfouten of lage inktniveaus, evenals problemen met de camera, kunnen ook een etiket onleesbaar maken.
In alle genoemde gevallen kan het pakket niet worden gesorteerd, wat betekent dat interventie nodig is. De eerste optie is om de barcode opnieuw te scannen, waarbij de goederen opnieuw door het magazijn worden gestuurd, wat de sorteercapaciteit vermindert. Als dit mislukt, wordt het item afgewezen. Een magazijnmedewerker moet het opnieuw scannen of het ID-nummer invoeren, een nieuw etiket afdrukken, dit aanbrengen, het pakket opslaan en opnieuw in het sorteerproces invoeren.
Stel dat afgewezen pakketten 5% van de totale stroom van 40.000 pakketten per uur in een groot sorteercentrum uitmaken. Dit komt neer op een capaciteit van 38.000 pakketten per uur. Dit betekent ook dat handmatige verwerking nodig is voor de afgewezen 5%. In dit geval worden 2.000 afgewezen pakketten per uur gesorteerd. Als het behandelen van elk pakket 20 seconden duurt, zijn er 11 medewerkers nodig om alle afgewezen pakketten te verwerken. De capaciteitsvermindering en extra investering in personeel bedragen miljoenen verloren euro’s omzet per jaar, vooral voor grootschalige sorteeroperaties.
Barcode Vision biedt een digitale oplossing. Met een extra scan met een andere aanpak dan een traditioneel systeem, reconstrueert Barcode Vision beschadigde of onleesbare barcodes met meerdere methoden. Door de barcodes die op een locatie worden gebruikt te beoordelen, kan het systeem leren welke types te verwachten zijn. Als een symbool aan het begin of het einde ontbreekt, kan het dit reconstrueren en valideren. Verder kan Barcode Vision tekst onder de barcode lezen en deze combineren met symbolen voor een succesvolle lezing.
Naast het gebruik van klantinformatie voor nauwkeurige reconstructie, benut Barcode Vision deep learning-technologie. Het systeem, intern geprogrammeerd door Prime Vision, kan intelligent barcodes reconstrueren uit wazige afbeeldingen, wat helpt om camera- of printerfouten te overwinnen.
Barcode Vision is compatibel met bestaande scancamera’s, wat betekent dat het no-read probleem kan worden opgelost zonder hardware of transportbandcomponenten te vervangen of aan te passen. Barcode Vision werkt samen met een integratiemanagementsysteem dat afbeeldingen en resultaten van bestaande barcodelezers verzamelt. Als de standaardlezer niet succesvol is, worden deze gegevens naar Barcode Vision gestuurd voor een tweede poging. Naast het gebruik van een algemene Prime Vision-interface, wordt het systeem geleverd als een Windows-dynamische linkbibliotheek (.dll) voor brede compatibiliteit.
De effectiviteit kan worden verbeterd door specifieke klantproblemen te identificeren. Het elimineren van printfouten, het wijzigen van de verpakking om meer scanner-vriendelijk te zijn en het uitbreiden van het scangebied helpen de software bij het minimaliseren van no-reads.
Sjaak Koomen, Senior Researcher bij Prime Vision: “Barcode Vision is geen wondermiddel voor afgewezen pakketten. Het succes van de technologie verschilt tussen sorteeroperaties, maar zelfs het lezen van 25% van de afgewezen pakketten kan een aanzienlijke kostenbesparing per jaar opleveren door handmatige interventie te verminderen, de magazijncapaciteit te verbeteren en processen efficiënter te maken.”
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…