Actueel

BASF gaat een fabriek  bouwen ter voorbereiding recyclage van metalen uit accu’s

De Duitse chemiereus BASF gaat in Schwarzheide, Duitsland, een fabriek bouwen om ‘zwarte massa’ uit autoaccu’s te recupereren. Uit deze zwarte massa zal in een latere fase de metalen nikkel, mangaan, kobalt en lithium worden  gewonnen.

Toekomstige BASF fabriek in Schwarzheide, Duitsland (BASF).

De investering in de nieuwe fabriek versterkt BASF’s productie- en recyclinghub voor kathode-actieve materialen (CAM) in Schwarzheide. De site is volgens het bedrijf een ideale locatie voor de opbouw van batterijrecyclingactiviteiten omdat hier veel EV-autofabrikanten en celproducenten gevestigd zijn. In 2024 wordt er gestart met de bouw van de nieuwe fabriek die uiteindelijk 30 arbeidsplaatsen moet faciliteren.

Zwarte massa als grondstof

In de fabriek wordt ‘black mass’ geproduceerd uit gebruikte accu’s. Zwarte massaproductie is de eerste stap in het batterijrecyclingproces en is gebaseerd op mechanische behandeling van de batterijen. De geproduceerde zwarte massa bevat grote hoeveelheden van de belangrijkste metalen die worden gebruikt om CAM te produceren: lithium, nikkel, kobalt en mangaan.

De zwarte massa uit de toekomstige fabriek zal de grondstof zijn voor de commerciële hydrometallurgische raffinaderij voor batterijrecycling die BASF medio later wil bouwen. ‘Met deze investering in een zwarte massafabriek voor batterijrecycling op commerciële schaal, zetten we de volgende stap om de volledige waardeketen voor batterijrecycling bij BASF tot stand te brengen. Dit stelt ons in staat om het end-to-end recyclingproces te optimaliseren en de CO2-voetafdruk te verkleinen’, zegt Dr. Peter Schuhmacher, President, Catalysts-divisie bij BASF.

Hij vervolgt: ‘De gesloten kringloop van afgedankte batterijen tot CAM voor nieuwe batterijen, ondersteunt onze klanten in de gehele waardeketen van batterijen, vermindert de afhankelijkheid van gewonnen grondstoffen en maakt een circulaire economie mogelijk.’

Recycling van batterijen is een belangrijke hefboom om de CO2-voetafdruk van elektrische voertuigen op batterijen te verkleinen en is van cruciaal belang om te voldoen aan de ambitieuze, circulaire beleidsvereisten die worden verwacht in het kader van de voorgestelde EU-batterijverordening. Deze hebben betrekking op de recyclingefficiëntie van lithium-ionbatterijen, evenals de doelstellingen voor materiaalterugwinning en gerecycleerd gehalte voor nikkel, kobalt en lithium.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

6 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago