Het gerecyclede materiaal is zo sterk is dat het de traditionele staalplaten, de sheet molding compounds en het aluminium dat bij de productie van auto’s wordt gebruikt, perfect kan vervangen.
Door het gebruik van een blend van polycarbonaat en polyester, afkomstig van de PET-flessen en watertonnen, kunnen aanzienlijke hoeveelheden basisgrondstoffen bespaard worden en natuurlijk ook energie die nodig is om de originele staal- en aluminiumplaten te produceren. ‘We zitten nu nog in de fase van de invoering van het gerecyclede product Makroblend GR 235M. Er zijn geen concrete projecten waar het materiaal reeds gebruikt wordt, noch zijn er directe contacten met OEM’ers’, zegt Frank Rothbarth van Bayer MaterialScience.
‘De sterkte kan worden vergeleken met de makroblends UT 235 M. Dat is een bekend materiaal voor de productie van carrosseriedelen’, vertelt Eckhard Wenz, technisch specialist bij Bayer. ‘De grootste voordelen, tegenover de traditionele metalen, is dat deze kunststof aanzienlijk zuiniger is, omdat de vormdelen geen nabewerking vergen.’ Bayer denkt het materiaal toe te passen in kofferbakken, hardtops van cabrio’s en volledige panelen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…