Bedrijfsleven blij met doorgang A27 bij Amelisweerd

Volgens de organisaties is een verbreding van belang in de strijd tegen de almaar stijgende fileproblemen op dit traject. Met de keuze voor tweemaal zeven rijstroken kiest de minister voor de meest robuuste, verkeersveilige en kostenefficiënte oplossing. De files op de Ring Utrecht hebben het goederenvervoer in de afgelopen jaren zo’n 54 miljoen euro gekost. Dit heeft TNO in opdracht van verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) berekend. De A27 is dan ook één van de drukste snelwegen van Nederland. In 2010 bedroeg alleen al de directe vertragingsschade voor het goederenvervoer op dit traject ongeveer acht miljoen euro.


Veiliger en beter

De bedrijfslevenorganisaties hebben het voorkeursalternatief van de minister altijd ondersteund en zijn dan ook zeer blij met  het advies van onderzoekscommissie Schoof dat aangeeft dat het niet mogelijk was om in de huidige situatie veilig meer rijstroken te realiseren. De minister heeft volgens de Commissie Schoof terecht gekozen voor verbreding van de weg. Rijkswaterstaat, de provincie Utrecht en het bedrijfsleven hebben meerdere keren aangegeven dat het voorkeursalternatief de meest veilige oplossing. Het lokale verkeer aan de oostzijde van de stad Utrecht, dat gebruik wil maken van de Ring A27, wordt in deze variant niet meer samengevoegd met het doorgaand verkeer. Daardoor wordt het verkeer veiliger en stroomt het beter door.

Tweemaal zeven

De doorstroming is bij tweemaal zeven rijstroken beter dan bij tweemaal zes rijstroken. Dat levert de hoognodige ontlasting van het onderliggend wegennet op. Daarmee wordt bovendien een grote bijdrage geleverd aan de verbetering van de geluid- en luchtkwaliteitproblematiek in de stad Utrecht.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago