Beheersen prijsrisico’s non-ferro basismetalen met hulp van London Metal Exchange LME

Metaalverwerkende bedrijven hebben te maken met sterk wisselende prijzen van aluminium en andere non-ferro basismetalen. Prijzen die ook nog eens volkomen onvoorspelbaar zijn. Bedrijven proberen prijsrisico’s zo goed mogelijk te beheersen door middel van het maken afspraken met afnemers en toeleveranciers.

Gebleken is dat niet alleen vraag en aanbod een rol spelen maar dat vooral de verwachtingen en sentimenten in de financiële wereld de prijs van aluminium bepalen. Deze veranderingen in de metaalprijs zijn vaak onvoorspelbaar en soms zeer sterk en kunnen een directe invloed hebben op winstmarges, waarde van voorraden en zelfs klantgedrag zoals het plotseling niet meer afnemen of uitstellen van aankoop.

Prijsrisico’s kunnen ook beheerst worden door middel van het handelen op de termijnmarkt voor metalen, de London Metal Exchange (LME). We spreken dan over hedging: een risico beheersingstrategie bestemd om prijsrisico’s te verminderen of te neutraliseren waarbij futures en opties de belangrijkste marktinstrumenten zijn.

Waarom hedging?

  • Voor consistente en stabiele cash flows
  • Om de verkoop- of aankoopprijs van een product te bepalen.
  • Om de risico afhankelijkheid te reduceren.
  • Om de transactiekosten te reduceren.
  • Om de voorraadniveaus te beheren bij dalende opslagkosten

Het seminar ‘Risicobeheersingstrategie met behulp van de London Metal Exchange’ wordt op 18 november georganiseerd door het Aluminium Centrum in samenwerking met Sucden Financial Limited . Meer informatie over het programma en de mogelijkheid om aan te melden voor het seminar is te vinden op www.aluminiumcentrum.nl/hedging

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

11 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago