Behoud van banen bij 1 op de 7 bedrijven dankzij lage btw

Bovendien worden er in de uitgevoerde projecten meer duurzame materialen en producten toegepast. Tel bij dit alles de toenemende bereidheid van woningeigenaren om in hun eigen woning te investeren op en de eerste effecten van de btw-verlaging zijn positief. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 952 directeuren van bouw(gerelateerde-) bedrijven en 1.500 consumenten.

Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van Aannemersfederatie Nederland, Bouwend Nederland, Glas Branche Organisatie (GBO), Hibin, Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven (NOA), OnderhoudNL, Uneto-VNI en Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG).

Positief

Sinds 1 maart dit jaar is de tijdelijke btw-verlaging op renovatie- en onderhoudswerkzaamheden van kracht. Bijna twee derde van de bedrijven typeert deze regeling als positief. Redenen hiervoor liggen in lijn met de aanleiding: ‘Met deze maatregel verwachten we mensen over de streep te trekken te investeren in huis en tuin’, aldus Staatssecretaris Weekers op 1 maart 2013.

Minder instroom WW

Doordat mensen dankzij de lage btw nu over de streep worden getrokken, leidt dit bij bedrijven tot meer aanvragen, meer opdrachten en uiteindelijk meer omzet bij particuliere opdrachtgevers. Hierdoor zijn bedrijven in staat om medewerkers in dienst te houden, 15 procent van de bedrijven geeft namelijk aan dat zij hun personeel hebben weten te behouden als gevolg van de regeling. Voor de overheid betekent dit dus minder instroom in de WW en daarnaast wordt het ‘zwart klussen’ minder aantrekkelijk voor de particulier.

Duurzame materialen

De laatste 4 maanden (maart – juni) is het aandeel duurzame materialen en producten in uitgevoerde projecten hoger dan voor inwerkingtreding van de maatregel. Op dit moment heeft zo’n 20 procent van de projecten een sterk duurzaam karakter, dat wil zeggen duurzame producten/materialen en/of een energiebesparende/ -opwekkende component.

Kortom, de regeling wordt door zowel consument als bedrijfsleven als zeer positief ervaren en kan een katalysator zijn voor banenbehoud, stimuleren van investeringen in de eigen woning en verduurzamen van de bestaande woningvoorraad.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago