EVO en TLN juichen het besluit van België om het inhaalverbod voor vrachtauto’s op te heffen van harte toe. De organisaties vinden dat de maatregel veel te ver ging door geen koppeling te maken met de drukte van het verkeer. Doordat het inhaalverbod ook op rustige momenten op de weg geldt, zoals buiten de spits en in vakanties, heeft het juist een averechts effect op de doorstroming. Het is dan immers de langzaamst rijdende vrachtauto die de snelheid bepaalt voor het vrachtverkeer. Bovendien is er volgens EVO en TLN onvoldoende bewijs dat een inhaalverbod voor vrachtauto´s een positief effect heeft op de verkeersveiligheid.
Op de maatregel was vanaf het begin veel kritiek. Volgens de federatie voor transporteurs Febetra betreft het ‘een typisch Belgische regel: je mag niet inhalen, tenzij verkeersborden dat expliciet toelaten. In alle lidstaten van de EU is het omgekeerd. Dat zorgt voor verwarring, vooral bij buitenlandse chauffeurs.’, zo werd gesteld. Een door Schouppe ingestelde werkgroep die het nut van het inhaalverbod moest onderzoeken, kwam tot dezelfde conclusie.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…