In het tweede kwartaal van 2015 werd de hoogste industriële productie gedraaid in ruim vier jaar tijd. Dat is ook goed nieuws voor de maakindustrie. ‘Veel van onze klanten hebben hun orderportefeuille weer flink kunnen vullen en dat zorgt voor drukke tijden op alle afdelingen’, zegt John Hazebroek, één van de twee directeuren van Bemet International. Het bedrijf viert dit jaar haar 25-jarig jubileum als leverancier van totaaloplossingen en ERP, CAD/CAM en APM-software aan bedrijven die werkzaam zijn in de maakindustrie.
‘In die 25 jaar hebben we alles zien veranderen’, aldus mede-directeur Anton van Zeijst, die er vanaf het prille begin bij was. ‘Toen wij begonnen was het World Wide Web net geboren en liepen we rond met grote Nokia’s waar je maar één ding op kon doen; bellen. Met Bemet wilden we ervoor zorgen dat je veel werkzaamheden niet onnodig zou hoeven herhalen. We hadden toen al een hekel aan dubbel werk en dat is in al die jaren niet veranderd.’
Hazeboek valt hem bij: ‘Juist waar handelingen herhaald moeten worden, zoals het overtypen van gegevens of het gebruiken van ongekoppelde programma’s, zien we dat de kans op fouten enorm toeneemt. En een fout in het begin heeft gevolgen voor alle stappen erna. Dus natuurlijk ook voor de kosten.’
Bemet International heeft nauw contact met de gebruikers van de programma’s die het bedrijf levert. Verzoeken die via de helpdesk binnenkomen, worden toegevoegd aan de ervaringen die de consultants bij de klant opdoen. ‘Dat stelt ons in staat om elk jaar weer met nieuwe zaken te komen waar klanten om gevraagd hebben of waarvan we hebben gemerkt dat het toch nog eenvoudiger kan,’ aldus Van Zeijst.
Plan-de-CAM-pagne
Met Plan-de-CAMpagne, de ERP-software van Bemet, kan een organisatie eenvoudig het totale productieproces optimaliseren; van de invoer van de order tot het uitleveren daarvan. En het systeem biedt volgens Van Zeijst ‘iets waar de productiemanager, controller of directeur in zijn dagelijkse werk veel aan heeft’. Namelijk ‘smart data’. Van Zeijst: ‘Precies die gegevens die nodig zijn om op elk moment van de dag de status van processen te kunnen zien. Zelfs onderweg op je mobiel. En aangezien snel ingrijpen of bijsturen meer oplevert dan achteraf constateren, bespaart dit geld.’
Wat gaat 2016 brengen?
‘Bij Bemet zien we dat veel bedrijven de grote voordelen ontdekken van het integreren van losse softwareonderdelen en kiezen voor procesoplossingen en standaardisering. Doordat wij hen daarbij actief adviseren en ondersteunen, hebben we ruime ervaring kunnen opdoen met het omschakelen en het implementeren hiervan. We zijn er zelfs zo bedreven in geworden dat wij nu een groep van business consultants hebben die bedrijven zeer gericht helpen de samenhang tussen de losse processen en onderdelen te bekijken en ervoor te zorgen dat ook hier dubbel en overbodig werk wordt voorkomen’, aldus Hazebroek.