‘De uitdaging om deze unieke verbinding tussen motor en aandrijving in de Benelux op de markt te brengen, namen wij direct en uit volle overtuiging aan. De MagnaDrive, een onvergelijkbaar en specialistisch product, kan niet zomaar door iedereen gekocht en verkocht worden en past daarom precies bij ons.’ Aan het woord is Danny van Nielen, samen met Karel Mucek partner van het Vlaardingse bedrijf Benco. Recent kreeg Benco de licentie om de magnetische koppeling ‘MagnaDrive’ in de Benelux en Europa te introduceren.
Na jarenlange ervaring in de staal- en olie-industrie startten Danny van Nielen en Karel Mucek in 2004 hun intensieve samenwerking op het gebied van import van onder meer metalen maatwerkcomponenten. Het is eind 2010 als de MagnaDrive zich aandient. Van Nielen vertelt: ‘Via onze vestiging in Griekenland werden we met een dealerverzoek voor dit product benaderd. Aangezien we een kans zagen voor onze metalen componenten, besloten we naar Amerika af te reizen. Toen we daar echter de MagnaDrive onder ogen kregen, wisten we allebei meteen dat we iets ongekends in handen hadden.’ ‘Iedereen kan wel zeggen dat hij een bijzonder product heeft’, vult Mucek aan. ‘Maar in dit geval biedt de in Amerika ontwikkelde MagnaDrive werkelijk de oplossing voor veel voorkomende industriële aandrijfproblemen.’
De MagnaDrive is een duurzame vervanging van de zogenaamde mechanische koppeling. Hij wordt tussen elektromotoren en de daardoor aangedreven pompen, compressoren, ventilatoren of andere machines geplaatst. Het magnetische veld in deze permanente magnetische koppeling is krachtig genoeg om de geleider, zonder fysiek contact of een mechanische, slijt- en storingsgevoelige verbinding in beweging te brengen. Van Nielen: ‘Doordat er geen mechanische verbinding meer aanwezig is, zorgt de MagnaDrive voor verscheidene voordelen op technisch en financieel vlak.’ Karel Mucek licht toe: ‘Als een pomp door een elektromotor wordt aangestuurd, vereist dat een exacte uitlijning. Anders zorgen kleine afwijkingen al voor verlies van het vermogen, ongewenste trillingen en versnelde slijtage van de apparatuur. Met de magnetische koppeling is er geen fysieke verbinding tussen motor en het aangedreven component, dus bij aanloop of storing zal de motor niet beschadigen. Daarnaast laat hij zijn mechanische voorloper op het gebied van onderhoud ver achter zich.’ Het systeem is even simpel als doeltreffend. Een schijf met krachtige permanente magneten interacteert met een koperen conductorschijf. Door die schijven te laten bewegen, ontstaan wervelstromen, die zo krachtig zijn dat zij de geleider mee kunnen laten bewegen en zonder fysiek contact een koppel kunnen overbrengen tot wel 4 megawatt. Van Nielen: ‘Naast de praktische betrouwbaarheid van een dergelijke koppeling is het financiële voordeel enorm. De beheerkosten voor onderhoud, installatie, energie en vervanging worden allemaal flink gereduceerd.’
De Amerikaanse marine erkende de voordelen van deze specifieke koppeling reeds en plaatste de MagnaDrive onder andere ten bate van de secundaire aandrijf- en brandblussystemen bij diverse scheepsmodellen. Commander Officer captain Mark Nesselrode geeft aan dat de MagnaDrive vooral het grote uitlijnprobleem op de steeds bewegende schepen ondervangt. Daarnaast zijn de onderhoudskosten sinds de installatie met maar liefst 75 procent teruggebracht. ‘De investering verdiende zich na 5,5 maand al terug, waardoor de aanschaf van vijftienhonderd koppelingen voor tien verschillende schepen de marine uiteindelijk een besparing van 6,4 miljoen dollar per jaar opleverde,’ aldus Nesselrode. Van Nielen: ‘Het is met zulke cijfers natuurlijk geen wonder dat de Nederlandse marine eveneens is geïnteresseerd, evenals overigens Shell, waterleidingbedrijf Evides, IHC, Boskalis en papierproducent Sappi. Afgelopen dinsdag is bij Sappi de eerste MagnaDrive geïnstalleerd.’ Mucek: ‘Voor Sappi geldt met name dat het productieniveau van de pulpverwerking door de MagnaDrive kan worden opgevoerd, terwijl het energieverbruik afneemt. Normaliter staan er tussen de elektromotoren en pompen zogenaamde frequentieregelaars. Die zorgen ervoor dat het vermogen van de aandrijving kan worden gereguleerd en de pompen dus sneller of langzamer gaan werken. Ingebouwd in kasten nemen deze regelaars vaak heel veel ruimte in. Ze hebben daarnaast specifieke koelsystemen nodig, vreten energie en kosten vele uren onderhoud. De MagnaDrive is een serieus alternatief ten opzichte van de frequentieregelaars. De motor kan continu op zijn maximale en meest efficiënte snelheid functioneren, terwijl de aandrijving via de MagnaDrive wordt beïnvloed. Het systeem wordt veel minder zwaar belast, wat een aanmerkelijke reductie van uitval van pompen oplevert.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…