De transport- en logistieksector heeft in het eerste kwartaal van 2011 een duidelijke volume- en omzetgroei laten zien. Zowel bedrijvigheid als omzet bereiken het hoogste niveau sinds het tweede kwartaal in 2007. Dit blijkt uit de conjunctuurenquête van Transport en Logistiek Nederland (TLN).
TLN is ingenomen met de cijfers, maar benadrukt dat de sector nog steeds kwetsbaar is doordat de winst achterblijft. Belangrijkste oorzaak hiervan is de gestegen brandstofprijs. Uit eerder onderzoek van TLN is gebleken dat vervoerders moeite hebben deze hogere brandstofkosten te compenseren in een hogere vrachtprijs en de extra kosten voor eigen rekening nemen. Na het gekwakkel in 2010 vertoont de economie voor transportbedrijven en logistieke dienstverleners in het eerste kwartaal eindelijk een duidelijke verbetering in omzet en volumes. Het vertrouwen van transportondernemers stijgt verder naar het hoogste punt in drie jaar.
Grote spelbreker
Uitgeroepen tot het beste kwartaal sinds het begin van de crisis krijgt het eerste kwartaal een dikke voldoende. Toch wordt dit kwartaal ontvangen met gemengde gevoelens. De prijzen voor vervoer zijn gedeeltelijk hersteld, maar voor de meeste bedrijven niet voldoende waardoor de winsten achterblijven. De winstindicator is de grote spelbreker in het eerste kwartaal. Driekwart van alle ondernemers is bij navraag niet tevreden over de behaalde winst. Volgens TLN ondervindt de sector grote hinder van de gestegen brandstofprijzen waardoor de winstmarges worden gedrukt. Uit onderzoek van TLN eerder dit jaar werd al duidelijk dat een grote meerderheid van de transport- en logistiekbedrijven gebruikmaakt van brandstofclausules om de risico’s van prijsschommelingen af te dekken, maar moeite heeft deze in de praktijk toe te passen. De gestegen kosten zijn hierdoor voor eigen rekening.
Vooruitzicht
De economische situatie voor de sector transport en logistiek is afhankelijk van de economische groei. Het CPB voorspelde dat de economie dit jaar met ‘slechts’ 1,75 procent zal groeien. TLN verwacht dit jaar daarom een bescheiden groei.