Categories: Actueel

Betech Groep zet vol in op spuitgieten

Voor al die investeringen heb je wel omzet nodig. Hoe kom je zo snel aan klanten? Gijs Jansen: ‘De investeringen gaan ongeveer gelijk op met de groei van het klantenbestand. Dat betekent concreet dat wij nu met de regelmaat van de klok een machine bijplaatsen omdat we het anders qua capaciteit niet voor elkaar krijgen de klanten te beleveren. We draaien momenteel in een continue helix omhoog, kun je zeggen en daarbij moeten wij bij nieuwe projecten alert zijn op capaciteit en kwaliteit want groei moet op een verantwoorde manier gebeuren.’

  

Uit de groep

Het meeste werk bij Betech komt uit het Betech-netwerk, zegt Jansen. ‘Het komt voort uit het vertrouwen van de klanten in onze mensen en in de serieuze ervaring van die mensen. Wij hebben hier veel ervaring rondlopen. Ook andere klanten kunnen aankloppen bij Betech Injection Moulding. Door alle verspanende activiteiten die de Betech Groep al zo lang doet, kan je zeggen dat onze groep bij het overgrote deel van de Nederlandse maakindustrie al binnen is. Als je dit feit goed communiceert in combinatie met de nieuwe investeringen in Betech Injection Moulding werkt dat in je voordeel. Ik zie het effect duidelijk ontstaan. Je moet wel écht aantonen dat je een serieus speerpunt van spuitgieten maakt om de spuitgieterij ook werkelijk op de kaart te zetten. Want het gaat juist om die combinatie van spuitgieten en verspanen. Het is een kwestie van marketing. Blijf je low profile als een soort verlengstuk van verspaning, dan zal het effect veel minder groot zijn. In de groep werkt het zo dat als een bedrijf ‘metaalklant’ is in Hoogeveen en iets met kunststof wil, medewerkers daar slim genoeg zijn om de klant te wijzen op de collega in Groningen of Steenwijk. Deze gedachte lag aan de basis van het besluit tot de grote investeringen die we nu doen en dit effect wordt heel belangrijk voor het succes in de toekomst.’ 

Volgens Jansen is er veel groei in de toepassing van kunststoffen. ‘Deze trend is al jaren aan de gang, het vervangen van materialen zoals staal en hout door kunststoffen kan vaak heel goed want er komen immers steeds betere polymeren op de markt. Dat is goed voor ons want wij maken technische onderdelen. Onze klanten zitten in de industrie en niet in de consumentengoederen.’ 

Oplossingsgerichte ervaring

Natuurlijk gaat ook bij Betech weleens wat mis maar het gaat erom hoeveel oplossingsgerichte ervaring je hebt, aldus directeur Jansen. ‘Wat voor een ervaren medewerker zo simpel lijkt, kan voor een onervaren iemand ondoenlijk lijken. Ervaring kun je heel moeilijk waarderen maar het effect van ervaring is dat je succesvol kan zijn. De crux van het verhaal is dat je de ervaring moet hebben plus de openheid die ervaring te delen. Dan zal je steeds succesvoller worden omdat je ook de complexe uitdagingen aankan. Bij ons steken we vaak de koppen bij elkaar, ook wel samen met mensen van buiten want ook toeleveranciers hebben veel kennis. Zo scheid je zinnige zaken van onzinnige. Iets wat gemakkelijk lijkt, is vaak heel moeilijk. En andersom.’  

De economie draait momenteel hard en de druk op de toeleveringen neemt sterk toe. ‘De krapte ontstond al een jaar geleden. Voordat een spuitgietmachine wordt geleverd, moet je soms heel lang wachten’, zegt Jansen: ‘Gelukkig kan onze leverancier nog steeds relatief snel leveren, over het algemeen toch wel binnen enkele maanden.’ Jansen besloot na zijn toetreding om van tot het bedrijf Sumitomo-Demag machines aan te schaffen. ‘Toen wij hier aan de slag gingen, waren er enkele verschillende merken machines aanwezig. Nu heb ik in mijn loopbaan met voor diverse van die merken gewerkt en dan ga je daar een gevoel bij krijgen. Ik zet de bestaande machines niet buiten hoor, zeker niet, maar in het laatste anderhalf jaar hebben we de keuze gemaakt voor Sumitomo-Demag. Behalve vertrouwen in het merk, speelt ook het vertrouwen in de Nederlandse leverancier een rol (Thiele & Kor in Nieuwegein, red.). Het is een relatief jong bedrijf maar ik ken de mensen erachter al veel langer. Een machine ergens neerzetten kan iedereen maar dan begint het pas. Want je moet als gebruiker altijd je vragen kunnen stellen, je moet modificaties kunnen aanbrengen, je moet de machines kunnen upgraden, enzovoorts. Wat voor schroef-cilindercombinatie wil ik hebben? Wat voor mogelijkheden wil ik in het matrijsgebied. En dan robotisering, dat balletje gaat nu echt rollen. Speelt de leverancier hierin ook een rol of moet ik dan weer ergens anders naar toe? Het gaat tegenwoordig niet meer om de machine. Het gaat om een totale productiecel waar die machine een onderdeel van is.’

De redactie

Recent Posts

Ommekeer voor Nederlandse industrie op handen

Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…

21 uur ago

Welke gevolgen heeft de Miljoenennota voor de industrie?

Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…

22 uur ago

Aantal faillissementen valt hoger uit dan verwacht

Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…

22 uur ago

ERP-systeem voor kleine bedrijven in de maakindustrie

ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…

2 dagen ago

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

2 dagen ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

2 dagen ago