Zo’n 750 deelnemers staan momenteel te trappelen voor de aftrap van de Internationale BouwBeurs 2013, die van 4 tot en met 9 februari wordt gehouden in de Jaarbeurs Utrecht.
Thema van de komende Internationale BouwBeurs is ‘Bewust Bouwen’. Projectmanager Martijn Carlier van organisator VNU Exhibitions: ‘Dat thema is niet zomaar gekozen, het komt op verschillende manieren terug op de beurs. In een enquête hebben we onze potentiële bezoekers gevraagd hoe zij deze term interpreteren. We zien vier typen antwoorden terug. We hebben de ‘groene’ interpretatie. Bewust omgaan met het milieu en dat terug laten komen in de manier waarop er wordt gebouwd. Anderen zien in het thema ‘Bewust Bouwen’ veel meer de noodzaak om verspilling in het bouwproces uit te bannen. Het valt me op dat een grote groep ondervraagden ‘Bewust Bouwen’ uitlegt als bouwen waaraan behoefte is. Dus markt- en klantgericht. Tenslotte zien potentiële bezoekers het thema als een roep om de kosten onder controle te houden.’
Activiteiten
Op de BouwBeurs worden ze op hun wenken bediend. Al deze invalshoeken komen ruim aan bod. Er is een uitgebreid kennisaanbod met het Renovatietheater, het Bouwhuis en de seminars op Bouw & ICT. Wie ‘bewust bouwen‘ koppelt aan milieu kan zijn hart ophalen met de Greenbuild Selectie, het beste van het beste wat toeleveranciers in Nederland te bieden hebben op dit gebied.
Alle activiteiten tijdens de BouwBeurs.
Velux
De BouwBeurs is ook in deze woelige tijden een ijzersterk baken. Carlier: ‘Wie bereid is verder te kijken dan wat hij al weet, ontdekt heel veel nieuws. De hele branche is over de volle breedte uitstekend vertegenwoordigd. Bedrijven zien de beurs gelukkig nog steeds als een uniek instrument om met de bouw in contact te komen. Ik zal niet ontkennen dat we een aantal exposanten missen, maar tegelijkertijd zie ik exposanten die lang zijn weggeweest terugkomen. Velux is er zo één. Eens in de tien jaar bieden ze de markt een compleet nieuwe range aan producten. Ze zoeken het moment om dat te communiceren, en dat is de BouwBeurs.’
Bezoekers inspireren
De projectmanager doet geen uitspraken over bezoekersaantallen. ‘Die zeggen me niet zoveel. Een geslaagde beurs hangt vooral af van de vraag of we bezoekers hebben kunnen inspireren, zodat ze na afloop zeggen: ‘Goh, dat wist ik nog niet. Goed dat ik dat nu weet. Daarmee kan ik verder’. Het expositieaanbod in combinatie met alle activiteiten bieden daarvoor alle handvatten. Een beurs is voor ons geslaagd als we exposanten die bezoekers hebben gebracht waarmee hij een commerciële relatie kan opbouwen.’
Onlangs heeft VNU Exhibitions een onderzoek gehouden onder bezoekers van de BouwBeurs in 2011. Bijna negen van de tien ondervraagden zeggen vast van plan te zijn de editie in 2013 te bezoeken. Commerciële kansen zien de ondervraagden vooral in de renovatie van woningen en de renovatie en transformatie van kantoorpanden.
Broodnodige vernieuwing
Over één ding zijn de meeste ondervraagden het wel eens: het wordt nooit meer zoals het was. Op de vraag of we ‘over vijf jaar weer bouwen als vanouds’, antwoordt 82 procent ontkennend, tegelijkertijd zegt twee derde van de ondervraagden dat de crisis leidt tot de ‘broodnodige’ vernieuwing. Volgens de respondenten (87 procent) leidt de crisis tot nieuwe werkwijzen.
Uit de enquête blijkt volgens Carlier realiteitszin. ‘Iedereen ziet dat nieuwe werkwijzen meer dan ooit noodzakelijk zijn. Ondervraagden zijn het dan ook niet eens met de stelling dat de crisis innovatie blokkeert. En die innovatie wordt gevonden op de BouwBeurs, waar men op zoek is naar toeleveranciers die voldoen aan twee criteria. Ik citeer uit het onderzoek: betrouwbaar en een goede prijs/kwaliteitverhouding. Criteria als imago en een ‘vaste zakenrelatie’ spelen nauwelijks nog een rol. Het speelveld ligt hierdoor voor alle exposanten over de volle breedte open.’