Een goede infrastructuur is essentieel voor een gezonde economie. Wil je economische vooruitgang, dan zijn goede (spoor)wegen en ICT-infrastructuur onontbeerlijk. Alle ons omringende landen (Duitsland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië) investeren daarom in zowel aanleg als onderhoud van hun infrastructuur. In Nederland dreigt dit af te kalven. ‘Opvallend’ vinden zowel Bouwend Nederland als MKB Nederland. ‘Nederland doet zichzelf tekort’, aldus Rats. ‘Niet investeren in aanleg leidt tot stilstand en achteruitgang. Onvoldoende investeren in onderhoud staat gelijk aan desinvesteren door waardeverlies.’
Bouwend Nederland heeft de investeringen in onderhoud en aanleg van infrastructuur in onze buurlanden en in ons eigen land in kaart gebracht. In de grafieken is goed zichtbaar hoe Nederland, tegen de trend in, als enige land structureel minder investeert in onderhoud en aanleg van wegen, spoor en energie- en ict-netwerken. Koploper is Groot Brittannië, dat in 2014 zelfs de ruim helft méér investeert dan het in 2009 deed.
Ook in de verkiezingsprogramma’s is weinig aandacht voor infrastructuur en de mate waarin het bijdraagt aan een groei van de economie, oordeelt de werkgeversvereniging. ‘Infrastructuur is essentieel voor groei en waardebehoud’, beredeneert Rats. ‘Een goede infrastructuur is bepalend voor de aantrekkelijkheid van Nederland voor het bedrijfsleven om zich te vestigen en daarmee banen te behouden en te creëren.’
Rats ziet bij Bouwend Nederland wel dat proactief onderhoud meer en meer het veld moet ruimen voor reactieve maatregelen. ‘We stoppen vingers in gaten in de dijk, zonder daarbij na te denken over een nieuwe dijk die wél bestand is tegen het water van nu én dat van de komende jaren. In plaats van ons te richten op waardebehoud en mogelijk groei, proberen we de problemen met lapmiddeltjes te verhelpen. Het ondernemersklimaat in ons land holt achteruit en ik verzeker dat de economische bedrijvigheid in het mkb het kind van de rekening wordt. Alleen de files kosten ons land jaarlijks 3,7 miljard euro, waarvan de helft wordt gedragen door de bedrijven.’
Bouwend Nederland pleit daarom voor het terugdraaien van de door de Lenteakkoord-partijen voorgestelde extra bezuiniging van structureel 200 miljoen euro op rijksinfrastructuur. Rats: ‘Dat is een dure bezuiniging. Wil je groeien, dan moet je investeren. Daarom moeten we die bezuiniging niet willen en juist 100 miljoen extra investeren, met name in het onderhoud. Bovendien hoeft dat geld op korte termijn niet alleen van de overheid te komen. Juist niet, zou ik haast zeggen. Laat de markt en de overheid in deze samen optrekken in pps-constructies waardoor de markt via voorfinanciering toch aan de slag kan. In barre tijden heb je elkaar nodig.’
Klik hier voor meer feiten en cijfers over onze infrastructuur.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…