Bieden influencers de sleutel tot succes voor ondernemers?

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Influencers verschijnen wekelijks in kranten en domineren sociale media. Toch blijft de impact van influencer marketing voor veel ondernemers een blinde vlek. In haar boek Influencers legt Carole Lamarque ondernemers uit hoe ze influencers strategisch kunnen inzetten, zowel in B2C als in B2B.

Tags:

Recente bedrijven in moeilijkheden zoals: Tupperware, Makro-Metro en Lunch Garden tonen volgens Lamarque aan dat vernieuwing noodzakelijk is. ‘Het vasthouden aan verouderde marketingstrategieën is geen optie meer. Hadden influencers voor hen de redding kunnen zijn? Misschien. Influencers bieden een extra kanaal en trekken nieuwe doelgroepen aan, een kans die bedrijven in moeilijkheden vaak laten liggen. Maar eerlijk is eerlijk: hun hele marketingstrategie had een update nodig. Ook Casa zal actie moeten ondernemen, of zij kunnen wel eens de volgende in het rijtje zijn.’

B2B

Een veelvoorkomende misvatting is dat influencer marketing enkel werkt voor B2C. Het tegendeel is waar. B2B-bedrijven gebruiken al decennia invloedrijke personen om vertrouwen op te bouwen en deals te sluiten. Denk aan Jürgen Ingels, die zijn ondernemersnetwerk en expertise inzet om Belgische techbedrijven op de kaart te zetten. Of aan SAP, dat tech-bloggers inschakelt om hun ervaringen te delen.

‘B2B heeft influencers uitgevonden’, stelt Carole, ‘alleen zijn ze minder ‘in your face’ dan hun B2C-tegenhangers.’

De vraag is niet of je met influencers moet werken, ze zijn er. Of je er nu mee samenwerkt of niet. Het boek Influencers biedt concrete inzichten en strategieën voor ondernemers die relevant willen blijven in een wereld waar invloed allesbepalend is.

Tags:

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *