Big trucks van Hyster volgens nieuwste emissievoorschriften

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Hyster is de eerste fabrikant die een volledig aanbod zware heftrucks heeft dat voldoet aan Tier 4i/Stage IIIB emissievoorschriften. De serie Big Trucks van Hyster (met vermogens vanaf 16 ton) wordt geleverd met nieuwe Cummins-motoren en nieuwe technologie die zorgen voor lage emissies en tot 15 procent brandstofbesparing.

Vanaf deze maand krijgen containerhandlers en zware vorkheftrucks (vanaf 16 ton) te maken met nieuwe emissievoorschriften: ‘Tier 4i (Interim)’, de EPA-voorschriften voor de Noord-Amerikaanse markt en ‘Stage IIIB’, het equivalent van de Europese Unie. De voorschriften hebben betrekking op alle machines met dieselmotor die niet op de openbare weg komen en vermogens hebben van meer dan 173 pk (129 kW). Tijdens een groot internationaal evenement in november in Nijmegen heeft Hyster een volledig aanbod Big Trucks gepresenteerd dat aan deze nieuwe standaard voldoet. Op de assemblagelijn van de toonaangevende Hyster Big Trucks in Nijmegen worden de volgende series zware heftrucks geassembleerd: 16-18 ton, 25-32 ton, 36-48 ton, empty containerhandlers, beladen containerhandlers en reachstackers. Al deze series worden voorzien van nieuwe Cummins motoren die volledig aan de emissievoorschriften voldoen.

 

Schoner en stiller

Antoon Cooijmans, productmanager Big Trucks, legt uit: ‘Met de nieuwe trucks hebben we niet alleen het brandstofverbruik verminderd, maar tevens de productiviteit verhoogd, dankzij een snellere reactie van de motor. De Hyster Big Trucks zijn ook schoner en stiller dan ooit tevoren en dat alles met verlaagde CO2-emissies.’ Naast de Cummins-motortechnologie heeft Hyster tevens nieuwe ontwikkelingen op het gebied van optimalisering van prestaties doorgevoerd, zoals ‘Cooling on Demand’, hydraulica met lastdetectie, toerentalbeheer en verlaagd stationair motortoerental die allemaal zorgen voor een verlaagd brandstofverbruik. ‘Afhankelijk van het vermogen, de werkcyclus en de toepassing bieden de nieuwe Hyster-trucks een besparing van het brandstofverbruik van ongeveer 15 procent in vergelijking met vorige modellen’, voegt Cooijmans toe. Hij vertelt verder dat bestuurders daarnaast kunnen kiezen tussen twee standen: ECO-eLo ‘brandstofefficiëntie’ en HiP ‘hoge prestaties’. De stand HiP is de stand voor normaal gebruik, terwijl de machine in de stand ECO-eLo een lager maximaal motortoerental gebruikt en een betere brandstofefficiëntie heeft.